Det oppstod en feil i denne gadgeten

mandag 28. februar 2011

setninger...

...om sukker.

det er noe med sukker; hvite, små krystaller, blanke i håndflaten og i sukkerskålen. de smelter i teen, kleber seg til lipglossen og tungen, knitrer mot gulvet. det er noe med sukker. jeg kjenner pusten går raskere, noe med ordet kanskje, sprøtt og mykt på en gang, eller kanskje... kanskje... shugah... slik tori synger det, shugah, med mørkt sinne og mørkt piano dirrende i mellomgulvet. jeg husker jeg gikk gatelangs i det blå sensommerlyset med armene strakt ut til siden og kjolen susende rundt knærne, jeg lyttet, jeg formet ordene lydløst med leppene, lot dem krølle seg forbi tennene, kjente det sprenge i brystet. bitterhet og hett raseri, vill og pirrende sødme. jeg tenkte på sukker hele tiden.

...om søvn.

det ligger en jente på tvers i sengen min og sover. hun har grå ullgenser og prikkete sokker. jeg kan høre henne puste; en forsiktig, levende dur, og det gjør meg varm bak ribbena. varm i tærne. jeg er trist og redd, men trygg, og jeg undrer. jeg undrer på hvorfor jeg føler meg vekselsvis trygg eller forlatt når jeg er våken mens andre sover. på hva som utgjør forskjellen. om det er meg og mitt og tilstanden jeg er i der og da som avgjør hvordan det er å være sammen, men alene - eller om alt avhenger av hvem det er som ligger i nærheten og er tung og myk. jeg forstår ikke. men nå lengter kroppen min etter å gli vekk fra våken trygghet (fingrene mine er begynt å skjelve så smått), jeg vil ikke undre mer, tenker heller å krølle meg sammen under mummidynen (den har mascaraflekker på seg, jeg kan ikke huske når jeg skitnet den til, det er så mange tårer for tiden) for å sove - på tvers av sengen, jeg også.

ps: sukker og søvn. 


4 kommentarer:

  1. Du skriver utrolig bra! :D Håper du legger ut flere tekster :)

    SvarSlett
  2. kristin: tusen takk! det kommer nok mer, jeg skriver så mye rart.

    johanne himmelseng: åh, takk <3 og hei, deg har jeg ikke sett her før.

    SvarSlett
  3. åh, utrolig fint. du fikk meg til å se på sukker helt annerledes, jeg liker når jeg ser på ting annerledes. og sangene er fantastiske!

    SvarSlett