Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 28. april 2011

hold fast. dette kommer til å gjøre vondt.

_AMIZr on Make A Gif, Animated Gifs
jeg spiser havregrøt til frokost, farger håret oransje og spytter i elva. solen er kommet tilbake nå, den henger høyt på himmelen og gløder. jeg får vondt hver gang jeg forsøker å se på den, men åpner meg opp og lar den skinne på ansiktet mitt, på armene. jeg får fregner, men er for hvit til å holde på lyset, det treffer meg og jeg kaster det tilbake, mot asfalten, duene, gamle hunder, vindkast jeg ikke kan se. 

jeg får ikke tak i noe som helst, jeg teller og kommer ut av telling, stirrer og kniper øynene igjen, spiser og glemmer å spise, puster og holder pusten. jeg synger sprukne sanger ingen får høre, synger såre ord jeg håper blir hørt, synger voggesanger for meg selv, synger historier, synger alt jeg en gang sang for deg. og jeg gråter.

det mangler så mye. saltvann. mamma. trygghet. turkise vegger. te fra dinosaurkopper. stjerneregn.  krøller. dager med klare farger, dager som setter spor, dager der jeg setter spor. et piano laget av mer enn min egen hud. lyder å våkne til. en form for tråd som kan knytte meg sammen med fortiden gjennom noe annet enn hukommelse og lengsel. kyss. kveldsro. håp. noe å vente på. jeg finner ingenting, men venter like fullt; med et harehjerte som summer under ribbena, med neglelakk på én tå, med linjer i pannen, med mel under fingerneglene. melodier glir fra ørene til hjertet til hendene til låret; rytmer jeg aldri gir slipp på.

en ny natt er over, verden er blek og blå. å ligge i sengen, å henge over vinduskarmen, å gå over gulvet... det er stille her. jeg glir frem og tilbake, gjør de samme tingene, gjør slikt som er laget av tomhet, om og om igjen. støv og smuler fester seg til fotsålene. skitne tallerkner i sengen. uåpnet post. kopper med te jeg aldri drikker.

7 kommentarer:

  1. Du skriver fantastisk fint. Elskar det!

    SvarSlett
  2. du er flinkast med ord av alle eg veit om.

    og når det blir ca 1. juni havner denne i postkassa di, dersom du framleis vil ha den :)

    http://bymuseet.no/?vis=197&delsamling=197&sokeord=Zoologi&do=sok&offset=60&visning=detaljert&objID=BSK1695-44

    SvarSlett
  3. Ordene dine er levende. Enig med Cathrine, du er den flinkeste med ord.

    Kan jeg spørre deg hva vedkommende heter, som har laget de bildene du viste for en stund siden, av kvinner med lunger/blodårer/sener/hjerne utpå huden? Synes det var så vakker kunst, men så er jeg så dårlig på å lete i bloggarkivet etter navnet...

    SvarSlett
  4. johanne: <3!

    cathrine: det. det var et stort kompliment. rett i hjerterota, takk. og. herregud. så. fin. JA, jeg vil ha den, TAKK!

    trine: takk, finami. alle kunstinnlegg havner i kategorien "sånt som andre har laget", og bildene du leter etter er laget av fernando vicente.

    SvarSlett
  5. du skriver så fint. herregud. det er vondt, men nydelig.

    SvarSlett
  6. Du er så vakker.
    Jeg lurer ofte på hvorfor jeg leser blogger, og hvorfor jeg leser blogger som din, som handler mye om ganske triste ting. Men det er jo av akkurat samme grunnen som at man leser bøker. Litt for å grave seg ned i en annens hverdag, for å slippe unna sin egen. Men mest for å nyte en fantastisk sammensetning av ord.
    Jeg kommenterer ikke bloggen din så ofte, bare fordi jeg er en dårlig kommentargiver, men jeg lser den, det meste i hvert fall.

    Og jeg synes du skal skrive en bok, eller to.

    SvarSlett
  7. det er fascinerende hvordan du tar alle ordene og skaper noe så vondt og vakkert og sårt og balansert, men likevel så levende. du er inspirerende. (og du setter spor, jeg lover.)

    SvarSlett