Det oppstod en feil i denne gadgeten

mandag 18. april 2011

syv ting som holder meg våken i natt.

soundtrack: get some - lykke li

EN_StG on Make A Gif, Animated Gifs

én: smertene. jeg rakk ikke sovne før den siste dosen med voltaren forsvant ut av kroppen, og nå tør jeg ikke svelge mitt eget spytt en gang. jeg kjenner det i tungen, i ørene, i kjeven, i halsen. så. himla. vondt.

to: lykke li. jeg får ikke rytmene fra det nye albumet hennes ut av hodet, må presse dem gjennom fingertuppene og gi dem egen betydning, egne bilder. gjøre dem enda mer til mine egne.

tre: kroppstemperaturen min. jeg er kald på nesen, på tærne, på armene, og jeg vet det ikke vil bli bedre om jeg skrur opp varmen eller pakker meg inn, for jeg har feber.

fire: bloggen. jeg leser igjennom gamle innlegg. ser bakover på sånt som ikke er mer. det kjennes sårt. og nå, først i ettertid, ser jeg helheten, stemningen. nå kjenner jeg smaken av små stykker tid inne i meg. nåtiden tilhører meg aldri. den må bli borte først, og betraktes på en eller annen form for avstand - samme hvor liten. alt er bruddstykker for meg. jeg liker det ikke.

fem: photoshop. jeg har ganske så nylig innstallert dette programvidunderet for første gang, tro det eller ei, og nå klarer jeg ikke holde opp med å grave frem gamle bilder og gjøre dem om til svarthvittskatter.

seks: en intens trang til å spille piano som ikke helt vil vike for fornuften. jeg har aller mest lyst til å holde meg våken til pappaen drar på jobb om fire timer, slik at jeg kan hamre løs mens fuglene synger. det er månedsvis siden, og jeg dirrer nesten av forventning.

syv: glassbitene. til de som ikke har fått det med seg: jeg bruker ordet glassbiter om tanker som er tåkete og skarpe på samme tid, tanker som skraper opp og spinner, tanker som ofte er så bråkete og intense og urokkelige at de får meg til å skrike, klore opp ansiktet mitt og holde meg for ørene. de er ikke så ille i dag, jeg merker mest bare en intens summing. men de er der, tilstede, et levende bevis på at jeg har sugd til meg alt for mange inntrykk etter alt for lite søvn. blogger, flickr, kjøkkenskapet, hukommelsen, telefonsamtaler, spotify, minneeksplosjoner, mentale lister over slikt som kommer med tiden, kinoturen med pappa, regnluft, tbanen - alt dette, kombinert med enorme, bølgende impulser til uttrykk, impulser som er blitt kvalt... nå vil ingenting ligge stille inne i meg. jeg kommer ikke til å få sove før de overdøves av et eller annet. pusten min, utmattelsen, eller tanker av en helt annen type - noe annet enn inntrykk, uttrykk og observasjoner, noe annet enn reaksjoner og konsekvenser, noe annet enn refleksjoner og vurderinger. noe i nærheten av en fantasi eller en idé. vi får se om jeg finner en. det kan hende...

2 kommentarer:

  1. Jeg håper du fikk sove litt til slutt, og at du får sove i dag hvis ikke. Fine deg <3

    SvarSlett
  2. glassbiter. tåkete og skarpe på samme tid. det synes jeg var uendelig vakkert. men antakelig er slike tanker litt slitsomme, så man får håpe du slipper de. og at du fikk sove.

    SvarSlett