Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 20. mai 2011

en blogg du VIRKELIG burde lese hvis du sliter psykisk.

en gang i totusenogni, på høsten vil jeg tro, snublet jeg over denne bloggen. den ble avsluttet for noen måneder siden - hun som skrev den, en fantastisk jente og skribent ved navn ida jackson(på bildet over), følte for å bytte ut hjemmebanen og skrive på andre måter, om andre ting, kanskje ikke begynne på nytt, men begynne på noe nytt. uansett, hele bloggen er en gullgruve. da jeg fant den var jeg, som nå, syk og utslitt og forslått. jeg visste hva som var galt, men ikke hvorfor det var slik, eller hvor annerledes jeg var fra andre syke, andre friske. etter å ha studert arkivet grundig, for så å lese meg igjennom hele kategorien ved navn gale damen satt jeg inne med en ganske så sikker tanke og følelse om at jeg trengte, ville, måtte, skulle ha hjelp og terapi. at jeg var syk nok. at jeg fortjente det.

som de fleste av dere vet gikk det ikke helt slik det burde ha gått. det surrer og går, og jeg vakler meg fremdeles avgårde - og står stille, og løper, og sitter og vugger - uten noen form for skikkelig (faktisk ingen, siden februar en gang) terapi. uten noe opplegg. jeg venter og bygger og river ned. men nå vet jeg at det ikke skal være slik. jeg vet at jeg har grunn og rett til å klore og skrike og slå og kjempe så hardt jeg bare kan for å få hjelpen jeg trenger, hjelp som er myntet på meg og mitt og mine problemer. jeg vet fremdeles ikke helt hvordan jeg skal få den, og jeg klarer enda ikke slippe løs den rene, skjære, sorte galskapen jeg går og dytter vekk til stadighet (til den eksploderer ut av meg og jeg gjør dumme ting)... men jeg vil. jeg har lov. og jeg skal

ida hjalp meg til å skjønne det. 

hun skriver, skrev, systematisk, velformulert og lynende intelligent sakprosa om psykisk sykdom, politikk, feminisme(denne kategorien anbefaler jeg på det sterkeste), sex, litteratur og andre aktuelle saker og ting. mange av kategoriene overlapper hverandre, men arkivet gir likevel full oversikt, det er bare å klikke seg inn og velge det som virker mest relevant for en selv.

men, ettersom det er psykisk sykdom jeg er mest opptatt av tenkte jeg jeg kunne linke til noen av innleggene fra gale damen-kategorien. dette er innlegg jeg har holdt meg hardt fast i, knuget mellom fingrene til knokene ble hvite, og lest mange, mange ganger. det burde du også:








6 kommentarer:

  1. De er fantastiske menneske begge to.

    SvarSlett
  2. mynte valkyrje poirot: åw, takk. og, kan du maile meg adressen? har den, men det blir mer oversiktlig for meg slik.

    SvarSlett
  3. første tips: hvis fastlegen din ikke gir deg den hjelpen du behøver, skift. det gjør du på fastlege.no. jeg hadde en god lege før, men nå har jeg en som forstår meg mye bedre, og det er gull verdt!

    andre tips (fra kjæresten min): når du da går til den nye fastlegen din, skriv et brev hvor du sier hvordan du vil ha det og hva du ønsker. kanskje er han eller hun heller ikke den rette legen for deg - spør om han eller hun vet om en annen fastlege som har peiling. når du finner en kul lege, bruk talentene dine! tegn og skriv og ta med - jeg glemmer veldig ofte hva jeg skal si, eller strever med å si ting fordi settingen er klein. da hjeper det å ha skrevet ting ned når det er noe ordentlig jeg har lyst til å få sagt.

    SvarSlett
  4. signe: takk! jeg byttet faktisk fastlege for noen måneder siden. nå er legen min i samme gate som meg, og det er veldig fint, og han virker snill, men litt lite engasjert. det er vanskelig. hovedsakelig har jeg hatt problemer med dpsen jeg har havnet på, som egentlig er helt på trynet... men jeg skal bytte nå. og der skal jeg følge tipset og skrive et slags "introduksjonsbrev" til psykologen - veldig god idé. jeg har tenkt på lignende ting, men jeg er så vant til å ikke bli hørt at... ja. pasientrespekt? nada. de later til å se på meg som et barn som ikke vil de riktige tingene. men igjen, takk, og jeg skal prøve.

    SvarSlett
  5. Den forrige legen min var veldig grei og flink, men ikke så opptatt av akkurat de tingene jeg trenger hjelp til. Fikk en ny lege som var veldig interessert i akkurat det jeg trenger, og det gjorde veldig stor forskjell for meg. Jeg har aldri hatt dårlige leger, men det var veldig godt å møte en som var så flink og interessert! Kjemi er viktig, og enda viktigere når det gjelder psykiater/psykolog. Det er lov å shoppe litt. :)

    SvarSlett