Det oppstod en feil i denne gadgeten

tirsdag 17. mai 2011

kjersti halvveis alene.



hei, finemine, og gratulerer med dagen. i år har jeg tenkt å gjemme meg for hele syttende mai-følelsen. jeg hadde en hard natt med overveldelse, gråt og tre timer søvn og kommer ikke til å takle alle sanseinntrykkene og alle minnene som vil dukke opp, spilles av som små filmruller bak øynene.  støy og kaos og nostalgi og skjønnhet. nei. jeg elsker syttende mai og alt som følger med - kanskje med unntak av russen - men jeg trenger å la nasjonaldagen gli forbi i stillhet i år. det går bra. jeg har ispinner i fryseren, hval over hodet, seng å hvile i og bok å lese ("do androids dream of electric sheep? av philip k. dick). til kvelden blir det middag med tine katrine og kjæresten hennes, og i natt blir det vodka med sven og håkon.

hva skal dere gjøre i dag? tradisjoner eller spontane små eventyr?
hvilken mat er deres syttende mai-mat?
og hva er dagens pryddrakt?
fortell, fortell.

13 kommentarer:

  1. I dag skulle jeg egentlig ta på meg bunaden og gå i tog, men så følte jeg ikke for det allikevel. Tatt på meg rød og hvit finstas, og sitter hjemme og venter på at det skal slutte å regne. Skal se en fin film eller noe. Jeg spiser alltid rømmegrøt og spekemat på 17. mai, slik har det vært hvert eneste år, og det er den eneste dagen jeg liker rømmegrøt på. Jeg håper du får en vakker dag, Kjersti, uansett om du feirer nasjonaldagen eller ikke :-)

    SvarSlett
  2. idag skal jeg kysse på kjæresten som er bakfull etter sekstende mai som russ, drikke syttende mai-øl for første gang (for i år er jeg atten, tjohoi!). jeg skal spise vårruller (har allerede spist fem!) og krone-is. og idag går jeg med blondetopp fra monki (http://kristinahenrichsen.blogg.no/1301262959_sndagsjazz.html) og et høytlivsskjørt, men jeg er litt usikker, kanskje jeg vil skifte, for jeg har ikke vært ute enda, og ja. også går jeg med min fine, grå hatt! og jeg skal nok bare på spontane eventyr med kjæresten og venner, tenker jeg. jeg har ikke så mye syttendemai-følelse selv, da. men jeg håper dagen din blir ordentlig fin, kjersti, og at du finner vakre ord i boka di og at glasskår er langt, langt borte i hele dag! store klemmer. <3

    SvarSlett
  3. Har på meg mørkeblå kjole med hvite prikker som jeg kjøpte i en charity shop i London. Feirer med å ha litt vondt i hodet.
    Er det bare jeg som synes det er rart at folk gratulerer hverandre? Gratulerer, du er norsk, liksom?

    SvarSlett
  4. miriam: jeg føler ikke at vi gratulerer hverandre fordi vi er nordmenn, men fordi vi er frie nordmenn i et fritt norge, og burde være stolte og glade over det. det er det verdt å gratulere for, synes jeg. norge fyller år som selvstendig, eget fritt land, og da fyller vi også år på en måte. så, gratulerer. og lykke til med hodepinen!

    SvarSlett
  5. hei, jeg beklager at jeg ikke fikk snakket mer med deg i dag, plutselig skjedde det ting og så tok det aldri slutt. uff. om det er en trøst var det bare fine og morsomme ting? faktisk så fine at dette kan kvalifiseres som den morsomste søttene maien noengang. hurra! smil og klemmer til deg, fine.

    SvarSlett
  6. har du hengt opp hvalen din? jeg dør, fantastisk!
    jeg har vært i byen og kost meg. og kjøpt is av en hyperaktiv svenske på deli de luca.

    SvarSlett
  7. jeg syns rolig 17 mai er de beste. vi vinket til kongen, spiste is, så på hunder og sov litt midt på dagen. nå vurderer jeg å spise sjokoladeis, eller om jeg skal spare den til en gang jeg har mer lyst på den.
    (jeg syns også det er rart at vi sier gratulerer med dagen til hverandre)

    SvarSlett
  8. Eg har sett to av mine mannlege crush og ein eg er forelska i, han eg så gjerne skulle ha gått bort til og kyssa, men plutseleg var han borte og no sit eg igjen med ein heimeeksamen eg manglar sju sider på før han er ferdig og føler meg forferdeleg einsam og nær ved å breste og gråte fordi han som stal hjartet mitt kjem tilbake frå utlandet neste månad og eg veit ikkje kva eg skal føle eller tenkje fordi hjartet og kroppen min lengtar så jævlig etter han og då er det vanskeleg å konsentrere seg om teaterhistorie og eksperimentelle regissørar.

    SvarSlett
  9. På 17.mai våkner jeg alltid til trommelyd og marsj utenfor vinduet, og så ligger jeg og smiler i puta og er litt glad inni meg :) Jeg liker orkestermusikken på denne dagen godt. Så pleier jeg å pynte meg litt og gå ut sammen med venner for å se på togene og menneskene og det som skjer. Men i dag hadde jeg så vondt i magen at det ble ikke noe feiring på meg. Tok bussen til legevakta på kvelden istedenfor. Der hadde både sykepleierne og legene syttendemai-rosett festa på den hvite uniformen. Det synes jeg var ganske koselig :) Hjelpsomme var de også, så nå har jeg tatt medisin og håper på en rolig natt.

    SvarSlett
  10. Så fin du er! Håper du hadde det hyggelig, gratulerer med gårsdagen!

    SvarSlett
  11. Jeg pynta meg med svart kjole, svart fin jakke, hvitgråprikkete strømpebukse og et blågrått perlekjede. Har bunad, men den fikk fri i år.

    Vi hadde fin frokost hjemme hos oss, så gikk vi en tur i parken og spise is. Jeg leste pensum i et par timer, før vi spiste tradisjonell (tredje år på rad, da er det vel en tradisjon?) indisk middag på New Anarkali. Veldig fin dag!

    Håper du også hadde det bra. Du så veldig fin ut, i hvert fall!

    SvarSlett
  12. Det finaste i går va å helse på so mange folk som ein ikkje ser elles.

    Eg e sikker på at kvalen din har det sueprfint der!

    SvarSlett
  13. Og forresten, eg vart forelska i overskrifta, halvvegs åleine, liksom.

    SvarSlett