Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 23. juni 2011

floaters in my eyes, wake up in a hotel room.

soundtrack: hotel song - regina spektor

når jeg hviler blikket på en lys overflate, som hvite vegger eller blå himmel, ser jeg rare former sveve rundt foran øynene mine, de rykker og hakker når jeg flytter blikket, og det går ikke an å se skikkelig på dem, for de glir sin vei før jeg får sjansen. slik har det vært siden jeg var veldig liten, og jeg visste aldri hva i all verden det var som foregikk. mange ganger prøvde jeg å spørre mamma og pappa, men de forstod ikke hva jeg snakket om. så jeg ble gående for meg selv og undre... inntil for fem år siden, da jeg oppdaget at jeg ikke var alene om dette fenomenet, om å  se rare prikker og slanger danse foran øynene.

på engelsk kalles de floaters, altså svevere, og de er ørsmå stykker med rusk som har holdt til i øyet helt siden øyet vokste frem. de glir omkring i glasslegemet - som er den klare væsken som fyller området mellom linsen og netthinnen. tenk så rarfint. i alle fall synes jeg det.

hvis du vil lese mer om svevere kan du trykke her.

12 kommentarer:

  1. Ha! Det har jeg lurt på siden jeg var liten, også! Jeg husker at jeg så opp mot himmelen og forgjeves prøvde å se rett på dem og lurte på om det var noe som levde inne i øynene mine...
    Kjemperarfint.

    SvarSlett
  2. Oh. Jeg ser slike. Og jeg ble skikkelig ekkel i kroppen nå, vet ikke hvorfor men oh, jeg takler sånt så dårlig. Men egentlig var det jo veldig fint og fascinerende, takk, jeg hadde sikkert aldri funnet ut dette om du ikke hadde skrevet om det.

    SvarSlett
  3. Jeg og :D Hahaha! Så gøy, tror vi alle har sånne :)

    SvarSlett
  4. sånn har vell de fleste/alle? jeg liker å tro at jeg ser magiske ting, så at det bare er noe inni øyet er ganske kjedelig..

    SvarSlett
  5. Ditta lurte eg òg på. Men ein kjem liksom aldri på å spørre eller søkje det opp når ein har anledning.

    Men tenk at dei har vore inni dar sidan før vi vart fødde! Hihi, nesten so små skytsfear eller noke i den duren. Ih, no vart eg glad!

    SvarSlett
  6. Jeg var livredd når jeg var liten. Trodde dte var noe galt med øynene mine, trodde jeg kunne bli blind. Ikke før jeg endelig kom meg til øyenlegen i en alder av 16 (!) fant jeg ut av det! Så det er ingenting galt med øynene mine (bortsett fra at jeg ser utrolig dårlig da xD), og det var veldig deilig å høre. Nå synes jeg det bare er spennende å se dem. De kommer alltid fram om vinteren, da de speiler seg i snøen.

    SvarSlett
  7. "Svevere" - det er et fint ord :)

    SvarSlett
  8. åh, fint navn.
    jeg har sånne!

    SvarSlett
  9. Det var litt finere enn det jeg alltid har trodd at hun sang - "floaters in my arse". ;)

    SvarSlett
  10. Tenk å kunne sveve heile tida. Det høyrdest både fint og litt frustrerande ut, men mest fint, som ei eiga verd i auga sine.

    SvarSlett