Det oppstod en feil i denne gadgeten

mandag 27. juni 2011

oslodikt.

Marssøndag på Grorud

Ranglar ut i sola litt. Vår.
Blå søndag. Tome gater. Trafikklysa skifter.
Her er eit fritt rom.
Varmen kjem.
Ektepar med barnevogner.
Gamle som går i tykke klede gjennom solskinet.
Det går an å legge litt av kvardagen av seg nå,
ta seg god tid nokre timar midt på dagen,
og ha fullstendig tillit til seg sjølv.

av arvid torgeir lie


Gjengangere

Det spøker i byen. Jeg går her i kveld
i fremmede gater og møter meg selv.

Så fjernt og så rart. Var det virkelig her
hun gikk denne piken som jeg ikke er?

Her vandret hun engang i Colletts allé
i dryssende junivåt epleblomstsne.

På Damplass var rosene nettopp satt ut
og dammen ble saktelig fylt fra en tut.

Der skulle hun møte presis klokken ni
en venn som hun visst var forelsket i.

Bak gjerdene grodde peoner og hyll
en duftende hageby-sommeridyll.

I mørkningen stjal hennes freidige venn
en lubben syrenkvast og ga henne den.

Og kysset - det første - en sprø bagatell,
men dødsens høytidelig ment likevel.

Så ruslet de etterpå lykkelig hjem.
De spøker i porten. - Der møtte jeg dem!

av inger hagerup


Kom

kom
så går vi en tur sammen.
det er så mange
som går på karl johan i dag.
vi kan se på alle ansiktene.
vi kan streife nedom havna
der hvor nesoddbåten går.
vi kan holde hender
hvis du vil.
det er så mange ting i butikkvinduene
og kanskje noen stopper oss på gata.
en som vil ha en røyk
en som vil slå av en prat
en som vil si langhåra jævel.
det er så mange ting i byen
vi aldri ser.
kom
så går vi en tur sammen.
vi kan gjemme oss bak en lastebil
og kysse hverandre
hvis du vil.

av kaj skagen


Natt i Oslo

Oslo, Oslo, tonar tunglyndt
klangen av ditt gamle namn.
Oslo, Oslo, Norigs hjarte, 
landsens store pulsslag bankar
her med kjensletunge tanker,
som vart fostra i din famn.
Sjå fra fjorden fyrblenk bjarte
lyser gjenom natti svarte
leidi inn mot Oslo hamn.

Her eg går so arm og einsleg
i den kalde natt og skjelv.
Oslo-byen ligg og drøymer
sogu-tungt, som sjølv eg tenkjer;
berre stjernor livfullt blenker
over meg på bleike kvelv.
Døyvt med dyn av foss som fløymer,
tidi stødt mot æva strøymer
stillt som sus frå Akerselv.

av tore ørjasæter

4 kommentarer:

  1. Å. jeg vet om et fint Andre Bjerke dikt om oslo. Men jeg fant det ikke på internett. Tror det er det som heter Oslohøst og Finn Kalvik har laget sang av.

    SvarSlett
  2. for noen utrolig, utrolig vakre dikt. de gjorde faktisk at jeg ble litt mer glad i oslo, på en måte. og, det er sannelig på tide, siden jeg skal jobbe i oslo en hel måned denne sommeren (skummelt, skummelt, skummelt, men litt fint også). jeg har lenge tenkt at jeg skulle spørre deg om du har noen fine og bra oslo-tips; noe du mener rett og slett bare må oppleves i oslo, ting man kan gjøre for å få tida til å gå, eller ting som bare er fint.

    tror forresten bloggen din er blitt oppgradert til min absolutte yndlingsblogg nå. du er så bra. og du skriver så fantastisk fint om alt mulig. fine, fine kjersti.

    ida;

    SvarSlett
  3. ida: jeg fant diktene i en bok som heter "bydikt" - nydelig bok, jeg vet ikke om den selges noen steder lenger, egentlig... men det er bra du begynner å få litt kjærlighet for oslo. det er den viktigste, fineste byen jeg vet om, men en må grave og se nøye etter for å bli kjent med skjønnheten i den, og når en er vant med det, etter ganske lang tid, så virker alt det fine helt åpenbart. og oslotips kan du gjerne få, bare send meg en mail, så skal jeg gi deg litt. et skal du forresten få med en gang: hold deg unna sentrum. ikke fordi det er farlig, men fordi det er kjedelig. og bråkete. og ikke så veldig vakkert, med mindre en har minner knyttet til de stedene man er...

    jeg har sett deg kommentere før, du skrev en slik en helt fantastisk nydelig lang kommentar, en som jeg ville svare på fordi den gjorde meg så utrolig glad, og så fikk jeg det aldri til. UNNSKYLD! du sa så fine ting til meg, det varmet meg virkelig. og det du sa nå også. takk.

    SvarSlett
  4. Fine, fine Oslo. Vil tilbake dit.
    Takk for at du deler slike vakre ting med oss.

    SvarSlett