Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 10. juni 2011

syv ting du kanskje ikke visste om narhvalen.


en. den har (om enn ganske få) tenner og spiser hovedsakelig fisk, reker og blekksprut.

to. navnet dens betyr likhval (nar = lik på norrønt). dette kommer av den bleke, gråflekkede fargen den har, som nok ligner hudfargen til en som har lidd drukningsdøden.

tre. narhvalen har to navn til, og de er ganske interessante. i 1758 ble den kalt monodon monoceros, som betyr "en tann, ett horn"(gresk). det var carl lennaeus (en svensk lege, botaniker og zoolog) som stod for den navngivningen. inuittene har valgt å kalle den qilalugaq qernataq. dette betyr "den/det som peker mot himmelen" og det beskriver noe rart narhvalen har en tendens til å gjøre ganske mye, som er å løfte halve kroppen over vannoverflatenpeke hornet sitt rett opp i luften.

fire. babynarhvaler er mørkegrå eller gråbrune. når de er rundt to år gamle blir huden hvitflekket, og de grå områdene blir sortere. voksne narhvaler er hvite på magen og hvite eller gråflekket på oversiden.

fem. en narhval kan dykke så dypt som femten hundre meter.

seks. den snakker ved hjelp av klikke og-plystrelyder. klikkelydene har en frekvens på nitten til førtiåtte kHz, mens plystrelydene har en frekvens på tre hundre Hz til atten kHz.

syv. støttannen, eller hornet,  kan bli opp til tre meter langt. for lenge siden ble slike horn solgt som enhjørninghorn, ofte for langt mer enn sin egen vekt i gull - for de ble sagt at de hadde magiske krefter. dronning elizabeth fikk en gang et slikt horn i gave (og det var verdt like mye som et slott). det har blitt diskutert og undret hit og dit i mange år om hva hornet egentlig skal brukes til og hvilken nytte det har - om det er pynt som skal hjelpe hannhvalene med å tiltrekke hvaljenter og dominere andre hannhvaler, om de brukes til å drepe fisk, til å sende ut lyd, lete etter mat, knuse is... ingen har kunnet vite med sikkerhet. men for omtrent seks år siden ble det oppdaget noe merkverdig; hornet til en narhval er breddfullt av nerver, og så følsomt at det knytter dyret til omgivelsene på en helt unik måte. ordentlig spennende saker. hvis du vil lese mer om denne oppdagelsen kan du gå hit.

8 kommentarer:

  1. Så mange interessante fakta :) Jeg visste ikke i det hele tatt at det fantes hvaler med store horn.

    SvarSlett
  2. Ble så fascinert at jeg måtte google litt mer rundt denne narhvalen :) Er det forskjell på kHz og Hz, eller er det bare en skrivefeil? Hvis det ikke er en skrivefeil, er det slik at klikkelydene er høyere enn plystrelydene?

    SvarSlett
  3. trine: du, vet du hva, jeg har ikke hatt noe naturfagundervisning overhodet fordi jeg var så deprimert under skolegangen at jeg ikke klarte det i det hele tatt (men jeg bestod!) så jeg vet ikke helt hvordan kilohertz og hertz fungerer (det er det forkortelsene står for) - men jeg er rimelig sikker på at det har å gjøre med tettheten eller hurtigheten til lydbølger. hva dette medfører driver jeg og gjetter på i hodet mitt, men jeg er ikke den du burde spørre. sjekk wikipedia, søk etter "khz" eller "hertz" eller slikt! narhvaler er utrolig fine, helt sprøtt at du aldri har hørt om dem før. lykke til med å lære ting. ps: jeg har fått kortet ditt. svar kommer. jeg lover.

    SvarSlett
  4. Så fint og fascinerande! Kvalar (og eigentleg dyr generelt) er interessante.

    SvarSlett
  5. åh, narhval! noe av det vakreste jeg har lest på lenge, takk!
    visste du forresten at det finnes en hval som synger på en helt annen frekvens enn alle andre, så ingen hører den? jeg blir litt trist av det.

    SvarSlett
  6. Takk for at du skrev dette, det var veldig fint å lese:) Har du forresten hørt på Joanna Newsom? Hun spiller harpe og synger rart og fint, og hun har utrolig fine tekster! Hun nevner narhvalen i sangene "Colleen" og "What We Have Known", og hennes første EP het "Walnut Whales", fordi hun pleide å lage hvaler av valnøtter da hun var liten.

    SvarSlett
  7. Narkvalane e verkeleg vakre skapningar!

    SvarSlett