Det oppstod en feil i denne gadgeten

tirsdag 21. juni 2011

Waldemar Thranes gate.
























Waldemar Thranes gate-! Gjennom en sporvognsrute
møter jeg deg igjen etter mange og glemte år.
Ennå en gang ser jeg hus fra nittiårene lute
over små spede plener, sm tappert grønnes mot vår.

Skrått ifra Ullevålsveiens brede, bråkende vinkler
lister det seg saktmodig en småby på vei mot øst.
Hus med slitte fasader, hager med rustne sprinkler,
der det står to syrintrær bak til hygge og trøst.

Bare et steinkast brte finnes det andre slags murer.
Storbyen møter gaten, men stanser ved Ila et sted.
Nye komplekser som stenger himlen med dystre konturer
truet forgjeves Waldemar Thranes gates fred.

Å, at jeg kunne glemme freden en søndags morgen
da melkebutikkene ennå var åpne fra åtte til ti,
og søte småpiker i stive foldeskjørt lekte i gården
og neide til alle husets voksne so6m gikk forbi.

Å, at jeg kunne glemme hybelen innerst i gangen,
en hybel med dusjer og plysj og vidunderlig selsom nips,
"Tornedrengen" som kysk snudde ryggen mot "Eva og slangen",
midt under taket blomstret en likblek rose av gips.

Å, at jeg kunne glemme én som tok to-trinn i trappen
og ringte på sm et jordskjelv, og styrtet inn som et skred,
og alltid slengte ifra seg den slitte vesken og kappen.
Så "Tornedrengen" ustanselig holdt på å stryke med.

Å, at jeg kunne glemme kvelder med dempet ny-sne,
da to stod ved porten og stirret mot Grefsens eventyrborg,
Soria Moria slottet - og så det mørkne og lysne,
til hjertet ble tungt av en lykke som smertelig minnet om sorg.

Under den harde, klirrende lyd fra en sporvognsrute
klinger det noe imot meg; min ungdoms sprø melodi.
Men sporvognen runder hjørnet. g så er det snipp-snapp-snute.
-St. Hanshaugen neste hldeplass! Billetter! -
Forbi er forbi!

~
en: jeg har vært helt utslitt den siste uken og orker ikke fikse kamerainnstillinger skikkelig slik at bildene blir så fine som de burde, og jeg orker iallefall ikke å redigere, hverken i lightroom eller photoshop, så de blir grumsete og grove, men de er likevel vakre, for de viser frem slikt jeg har sett og pustet inn.

to: jeg elsker å flytte inn i kollektivet for en natt og en dag og en natt.

tre: jeg kommer ikke til å glemme.

6 kommentarer:

  1. Fyrst ein haug av utruleg vakre bilde (mjelkeglas, stein/mur, nakke, bøker slo meg spesielt i hjartet), og so kjem det eit so smilesøttsårt dikt at ein berre må stirre framfor se gei stund og tenke.

    SvarSlett
  2. Så mykje fint! Kva slags kamera bruker du?

    SvarSlett
  3. mynte valkyrje poirot: jeg bruker et canon 450 d, sist jeg sjekket, og et tamronobjektiv på 50/17 mm. jeg er ikke så god med fotofagprat...

    SvarSlett
  4. Tøft. :) Eg har eit 400D sjølv, men så langt har eg berre standardobjektivet. Ynskjar meg spesielt makrolinse, lurer på om eg skal kjøpe med nokre av sommarjobbpengane i slutten av ferien, eller kanskje eg kan ynskje meg det til bursdag/jul (eg har bursdag i slutten av november, så eg får ofte kombinerte gåver).

    SvarSlett
  5. en: Mamma har vokst opp i Waldemar Thranes gate, for henne er de verdens vakreste sted og jeg føler jeg har en skikkelig tilknyttning dit jeg også.

    to: Bildene er vakre, du har bilde av en rygg. Mine favorittbilder.

    SvarSlett