Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 15. juli 2011

sånt som jeg er hoppende glad for i dag.

alle tingene jeg har gjort helt på egenhånd: 1. ringt til min dps for å fikse og ordne med en faktura jeg har fått tilsendt som egentlig burde vært slettet, spurt etter min kommende behandler og når hun kommer tilbake fra ferie, og funnet ut av hvem jeg kan ringe om jeg er nødt til å ha noen å snakke med av de som jobber der. jeg var rolig, samlet, hyggelig, høflig, og nesten ikke redd i det hele tatt. alt ordnet seg og jeg klarte det helt fint. tenk det, jeg som er så så så redd for å ta sånne telefoner. 2. betalt massevis av regninger og funnet ut av om jeg har hoppet over en viktig, stor betaling eller ikke, samt organisert og regnet på hvor mye penger jeg har for de to neste månedene. 3. tatt en klesvask, kastet søppel, ryddet ut av og satt inn i kjøleskapet, tatt en oppvask, og (nesten)latt være å bekymre meg alt for mye for det enorme kaoset som hersker her hjemme etter at kjolestativet mitt raste sammen. 4. bestilt nytt bankkort uten å få hjertebank i det hele tatt.

at hytteturen med sven og tine katrine ble så sabla fin og trygg og god, og at det ikke gjorde vondt å være der, for første gang siden mamma ble syk.

det som skjedde meg på ica i går. jeg hadde fylt handlekurven med viktige saker som for eksempel eplemost, mais, avocado og cashewnøtter. i bhen hadde jeg stukket en tohundrelapp. da jeg kom til disken viste det seg at jeg hadde omkring femti kroner for lite, og da jeg skulle til å legge tilbake noen varer kom det en litt sliten, litt fjern (tror jeg?) tredveårig mann frem fra køen og sa ingen fare, jeg tar det jeg. og så dro han kortet for all maten min. jeg ble helt satt ut, stotret og takket og smilte og forsøkte å gi ham tohundrelappen min, for det var jo ikke slik at jeg ikke hadde råd til noe av det jeg skulle ha, men han sa bare neinei, herregud, ikke tenk på det, det gjør ingenting. så jeg smilte, ble helt varm i brystet, takket igjen og gikk litt forvirret og veldig glad hjem med breddfull, gratis handlenett (som forøvrig egentlig er en dinosaur når man pakker det sammen.)

pappaen min, som ikke gjør annet enn å styrke meg nå om dagen, med gode ord, spennende diskusjoner, skrivekonkurransetips og kaféturer.

vissheten om at jeg snart skal spasere ned til løkka og kjøpe is - fordi jeg orker. tre måneder er gått siden operasjonen min, og jeg har merket en sinnsvakt stor forskjell. følelsen av å ha energi, om enn lite energi, er helt magisk. jeg hadde glemt hvordan det føltes, hadde ikke følt det på flere år, kjente bare til matthet og søvndrukkenhet. jeg satt våken til jeg kollapset eller sov hele dager av gangen, for så å være våken i to timer og sovne igjen. det fantes ingen mulighet til å prøve å bygge noe som helst, for jeg var for utmattet til å komme meg ut av leiligheten og kroppen min var istykker. nå er det annerledes. jeg legger meg når jeg blir trøtt og står opp når jeg våkner, som nå er etter åtte til ti timer, ikke seksten til tjue. selv med alt som er jævlig og grusomt og føles helt umulig - så får jeg sove. og søvnen gir meg styrke. det er så vidunderlig at jeg har tårer i øynene når jeg skriver dette. 

11 kommentarer:

  1. så glad jeg ble av å lese alt dette! du er flink kjersti, og du fortjener å få maten betalt av en fremmed. <3.

    SvarSlett
  2. ♡ er glad for at du er glad

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg skikkelig glad på dine vegne, du fortjener så masse bra <3

    SvarSlett
  4. åh, jeg blir varm i hjertet av å se at du har det bra <3

    SvarSlett
  5. Åh, du er så BRA! Dette var herlig å lese, jeg er så glad på dine vegne, og du har så mange gode grunner til å være stolt. Så godt at det finnes sånne mennesker som ICA-mannen, og ikke minst, som deg!

    SvarSlett
  6. Så godt å høre at du sover og får mer energi! Han ICA-mannen burde fått medalje.

    SvarSlett
  7. Dette var fantastisk å lese og det gjorde meg så glad på dine vegne, for alt det gode du har i livet ditt og alt det fine du får oppleve. STORT smil og kyss til deg!

    SvarSlett
  8. Lykken står den kjekke bi, sjølv om det kan ta litt tid:)

    (Forresten: viss du sakna det brune beltet og den raude lipglossen, so ska eg sende det so snart eg får tak i ein stor nok konvolutt)

    SvarSlett
  9. regnboge: jeg savner begge deler ganske mye! særlig beltet. blir fint å få det i posten. takk!

    alle de andre: TAKK og mange blåsekyss.

    SvarSlett
  10. Åh, så fantastisk fint, Kjersti! Jeg er utrolig glad på dine vegne!<3

    SvarSlett