Det oppstod en feil i denne gadgeten

onsdag 17. august 2011

bergensbanen.









07:06
fugler flyr over gule åkre.

07:25
jeg søler kaffe. de grønne strømpebuksene blir brunflekkede. utenfor glir tårnhøye furutrær forbi. jeg liker furutrær, måten de svaier på og lukten av kvae. de ser alltid så ensomme ut, så isolerte, uansett hvor tett de står.

07:52
jeg ser en mursteinsbygning med fabrikkpipe omgitt av strømmende vann. lengsel etter akerselva veller opp inne i meg.

08:14
konduktøren kommer forbi med en ung, blond, tilsynelatende stresset transvestitt i hælene. jeg fniser for meg selv og tenker respekt.

09:02
jeg spaserer gjennom toget for å finne et strømuttak til datamaskinen. på veien ser jeg mye fint: en grå og hvit og litt forskremt kanin, en gutt med krøller og et granskende blikk, fem turister som står på samme plass og fotograferer landskapet utenfor, en mann som sitter og ser stand up med robin williams på en bitteliten skjerm, en femtiårig barbent dame med neglelakk på tærne, og en hemmelig kupé der konduktørene sitter og snakker sammen. jeg ender opp i kafévognen, skrur på soundtracket til drømmefall og sovner.

10:48
foran meg sitter et engelsktalende par. kvinnen får meg til å tenke på agent 355 fra y: the last man. hun er utrolig vakker og ser forelsket ut hele tiden.

13:06
voss. sist jeg var her var jeg tolv år gammel og skulle på sauesanking med inger. om dagen sendte jeg smser med min aller første kjæreste - en bergensk gutt jeg aldri møtte - og om kvelden trakk jeg inn magen foran speilet. nå er jeg her igjen og kjenner ikke igjen noe av det jeg ser. mennesker strømmer av toget i flokk. en vakker gutt med skulderlangt, brunt hår løper forbi.

14:02
tunnell på tunnell og et sårt hjerte.jeg merker jeg er redd for å møte byen igjen, for å puste den inn og minnes fjorårets skarpe kanter.

14:23
rustne togskinner, gule heisekraner og solskinn. det er en kilometer igjen. jeg er klar. og jeg smiler.

6 kommentarer:

  1. åh, ser ut som om du har det veldig bra <3

    SvarSlett
  2. ååh, elsker notatene dine! MORE

    SvarSlett
  3. Du må ha det fint i Bergen. Jeg er også i Bergen sånn akkurat nå.

    SvarSlett
  4. Vonar du får det fint i Bergen. Eg drar opp igjen dit på onsdag neste veke. <3

    SvarSlett
  5. dette var også sinnsykt fint (altså som innlegget over)!

    SvarSlett
  6. byen i mitt hjerte <8 også reisenotatene dine, fantastisk!

    SvarSlett