Det oppstod en feil i denne gadgeten

onsdag 31. august 2011

et dikt (mitt dikt) om bevegelse.


beveg deg for meg.
ver vinden.
ver flyktige linjer,
knusande bølgjer,
grasstrå som krøllar seg kring kvarandre.
ver håra som reiser seg på skuldre
og kne.
ver flaksande vinger,
snirklar av røyk,
bolledeig som eser ut på ein glatt kjøkenbenk,
eit skrik.
ver kva som helst, kva du vil -
men ver i rørsle.
beveg deg for meg.
ver byrjingar og avslutningar.
bøy deg, strekk deg ut, opne opp, lukk igjen.
stå gjerne oppreist,
men ikkje stå støtt.
held gjerne fast,
men gi slepp.
beveg deg for meg.

ps: jeg skrev opprinnelig dette på engelsk for et års tid siden, og la det ut her på samme språk. men etter å ha lest igjennom det noen ganger innså at det føles feil. så jeg forsøkte å oversette det til bokmål, men det føltes også feil. og da våget jeg meg ut i det vakre og nynorske. jeg har aldri eid en nynorskordbok eller hatt nynorskundervisning, så det var ikke lett, men det var ikke vanskelig heller. fine ragnhild hjalp meg med noen ordendringer(pluss en anonym jente eller gutt, i en kommentar). nå føles det riktig. om noen som er bedre i nynorsk enn jeg er ser noe veldig feil, si ifra.

pss: jeg eier ingen av disse gifene, men har ikke kilder til noen av dem. såvidt jeg vet er de fra diverse filmer og serier. 

psss: takk for all nynorskhjelp i kommentarfeltet.

10 kommentarer:

  1. dette var veldig fint samansatt med ord og bevegelsar. Eg likte det.

    SvarSlett
  2. Jeg husker dette diktet. Det er like vakkert på nynorsk. Og de vakre animasjonene <3 <3 <3

    SvarSlett
  3. det var virkelig kjempefint. vakkert. bare noen forslag fra en gammel nynorsk elev:
    knusende = knusande (du kan skrive begge deler, med jeg synes a-ending er finere!)
    ikring = kring (ikke behøvelig med i)
    om du bestemmer deg for a ending må du forandre dette i alle ord som skal ha det. bare et forslag :)

    SvarSlett
  4. Skikkelig fint, Kjersti. Skikkelig skikkelig fint. Du er talentfull.

    SvarSlett
  5. anonym: takk! jeg glemte helt knusande - bra å være konsekvent, må ha sett over det ordet... og kring, kring, så fint, krøller seg kring, det smelter på tungen, elsker det. <3<3<3

    june: så. glad.

    maren: tusen takk!

    maria: så fint.

    marlou: <3

    SvarSlett
  6. Eg har ikkje ord for å skildre kor vakkert eg synest dette er, berre veit at eg elskar det og elskar deg og elskar alle tårer og smil og lange netter.

    SvarSlett
  7. vakkert dikt. :)

    Den ene gifen kjenner jeg igjen forresten.
    Bates Motel er fra Hitchcock's Psycho. :)

    SvarSlett