Det oppstod en feil i denne gadgeten

søndag 21. august 2011

pivot questionnaire.

disse ti spørsmålene kommer opprinnelig fra en fransk serie ved navn bouillon de culture, der verten var bernard pivot, men de er bedre kjent som spørsmålene james lipton stiller alle gjestene helt til sist på inside the actor's studio, et tv program jeg elsker så høyt, så høyt.

foto: tine katrine rønningsen


en. hva er yndlingsordet ditt? trøst.

to. hvilket ord liker du minst? frekk.

tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? hender, ord, sammensetninger av toner som føles perfekte ut, kyss som smaker som å komme hjem, visdom, flotte smil, blikk som virkelig ser.

fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? ignoranse, egoisme, feighet. ikke misforstå meg, jeg har ingenting imot folk som nøler fordi de er redde, men det er ganske stor forskjell på å ikke tørre noe og å være direkte vemmelig feig.

fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? jeg er aller mest glad i å si "føkk", tror jeg. godt norsk.

seks. hvilken lyd elsker du? lyden av regn.

syv. hvilken lyd hater du? åh, lyden av applaus og høy plystring kombinert, definitivt. det skjærer gjennom marg og bein, jeg må skru av lyden når jeg hører applaus på tven eller på begynnelsen av et live opptak og slikt.

åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? nå er jeg strengt tatt ikke i jobb, eller sykmeldt fra noen jobb, men sånn annet enn det jeg vil bli - som er forfatter - kunne jeg tenke meg å være fulltidsansatt i en barnehage, i et område som lukter skikkelig godt og har mange fine trær. å jobbe i barnehage er noe av det beste jeg har vært med på, selv om det var skikkelig krevende.

ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? jeg ville aldri aldri jobbet som en sånn en som prøver å selge rar omega tre på gaten.

ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? du tok feil. kroppen din hadde rett.

~

jeg er forferdelig nysgjerrig på dere som leser. om dere vil gjøre noe fint for meg, fyll ut spørreskjemaet og post det i kommentarfeltet, så får jeg noe spennende å lese på en tung kveld - for i kveld er ganske tung.

17 kommentarer:

  1. en. hva er yndlingsordet ditt? kjærlighet

    to. hvilket ord liker du minst? egoisme

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? Snille øyne, varme hender, gode klemmer. Slike ting som mennesker gjør for å glede andre og for å vise godhet.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? Selvopptatthet og negativitet

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Oi. Jeg er ganske dårlig på å banne. Sier egentlig mest "åhneii" med skikkelig oppgitt stemme.

    seks. hvilken lyd elsker du? Uten tvil lyden av regn mot tak og vinduer. Og lyden av en bok som blir bladd i, vannkokeren som sier at tevannet er ferdig, og de aller første tonene av en sang du hører i et øyeblikk hvor ingenting annet enn akkurat den sangen kunne passe bedre.

    syv. hvilken lyd hater du? Skrik.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Jeg er jo student og uten yrke, men jeg vil svare bibliotekar. For det er så fint.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? Selger, på telefon eller et sted hvor man bare er slitsom og tenker kun på penger.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Bare velkommen, kanskje? Også kunne jeg godt å ha blitt spurt om jeg ville ha en kopp te og en sjokoladebit.

    SvarSlett
  2. en. hva er yndlingsordet ditt? sjalusidører (åh, så fint)

    to. hvilket ord liker du minst? stægga

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? store overarmer som holder rundt en, grov strikk som stikker litt, fine setninger som egentlig ikke skulle være fine, også ble de det og dype øyne som gjør at man drukner i blikket når øynene møtes.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? glattinger, hovmodighet, overlegenhet, fnysing.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? farian eller faen

    seks. hvilken lyd elsker du? lyden av regn mot vinduet, regnjakken eller taket. slurping (så koslig), folk som snakker i bakrunnen mens du holder på å sovne, lyden av at noen stryker deg på kinnet, blader og trær som sviper borti klær, hæler på tregulv, røring i gryter, hestehover mot bakken, nyfødte lam som breker, latter.

    syv. hvilken lyd hater du? grisehyl (det er værst rett før de skal slaktes), metallskrap, negler mot tavle og vibereringen på mobilen.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? nå er jeg jo bare elev men om det skulle vært noe så kanskje resepsjonist på et gammelt hotell eller kanskje slik assistent på photoshoots.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? slakter eller begravelsesbyråeier.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Du har utnyttet livet skikkelig bra, supert! Håper du er like lykkelig og får utrettet like mye her!

    SvarSlett
  3. Ein: Von.

    To: Stikk.

    Tre: lukta av jord, vind, smil, god og varm latter, lyden av blyantstrekar mot papir, te.

    Fire: lyden av slag, folk som ikkje ser andre enn seg sjølv, kalde pengegriske folk, forureining.

    Fem: "Suttan", som jo òg er 50% av banneordforrådet mitt i bruk.

    Seks: Alle lydar som minner om gode ting, feks. lyden av kokande vatn som blir helt oppi ein køpp, ei dyne som blir breidd over ein, vinden i trea

    Sju: Hånande latter.

    Åtte: skal jo blir lærar, men om eg skulle vore noke anna... Astromon eller biolog.

    Ni: Forretningskvinne

    Ti: "Velkomen heim", Enkelt og greitt.

    SvarSlett
  4. en. hva er yndlingsordet ditt? takk

    to. hvilket ord liker du minst? nei

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? årlighet, først og fremst mot seg selv

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? likgyldighet

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? faen asss...

    seks. hvilken lyd elsker du? lyden av epler som blir gnukket under rennene vann. gnukk gnukk

    syv. hvilken lyd hater du? vekkeklokke

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? forfatter

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? telefonselger. huttetu

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? tja... kanskje "Jeg tilgir det for at du aldri i et eneste sekund trodde på meg". Det hadde vært litt flaut...

    SvarSlett
  5. en. hva er yndlingsordet ditt? kjærlighet. ikke fordi selve ordet er så fint å se på, men bare fordi det står for alt som er så herlig.

    to. hvilket ord liker du minst? hat.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? ærlighet. det er det eneste jeg krever når jeg blir kjent med nye folk.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? svik. som jeg antar på én måte er det motsatte av ærlighet.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? faen. bruker det altfor mye.

    seks. hvilken lyd elsker du? lyden av regn er faktisk noe av det beste som finnes. og katter som maler.

    syv. hvilken lyd hater du? unger som skriker. musikk som blir spilt av altfor lavt, for lavt til å være bakgrunnsmusikk.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? altså, akkurat nå så så er yrket mitt å sitte i en kasse, det er jo ikke akkurat noe jeg liker, men samtidig så vet jeg heller ikke hva jeg vil jobbe med. får se hvordan det går med studiet jeg begynner på neste uke.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? forsvarsadvokat. all respekt til de som klarer det.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? himmelen finnes ikke, men hadde det fantes så kunne han kanskje sagt unnskyld for at han ikke hadde gjort det så klart at det faktisk fantes. så hadde jeg sluppet alt sånt mas.

    SvarSlett
  6. en. hva er yndlingsordet ditt? Savner

    to. hvilket ord liker du minst? farvel, miste

    tre. hva tenner deg, kreativt, følelsesmessig? De dype blå øynorene hans, de store hendene hans rundt meg

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? Eivind

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Faen i helvette jævla satans kuk. ( Unnskyld mamma )

    seks. hvilken lyd elsker du? Hjertet og pusten hans når han ligger ved siden av meg og det tornder fjernt unna.

    syv. hvilken lyd hater du? Stygge jenter med stygg latter

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Norsklærer, hun med de morsomme timene.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? Mattilsynet

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Unnskyld.

    SvarSlett
  7. en. hva er yndlingsordet ditt? jul

    to. hvilket ord liker du minst? unloveable

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? gitar, fløyte, folk som er 100% ærlige nesten litt uhøfelige (ekstremt forfriskende), ukjente kulturer, naturen, gamle ting, gamle brev, piano fingre, folk som synger veldig intenst og veldig ekte og mye mye mer ...

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? folk som ikke bryr seg, snobber,

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? haha, jeg banner ikke, burde kanskje begynne med det... leste en plass at man tåler 30% mer smerte hvis man banner :P

    seks. hvilken lyd elsker du? ekstremt enig med deg: lyden av regn

    syv. hvilken lyd hater du? sånn vesle voksen baksnakke stemme, hvis noen skjønner hva jeg mener

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Jeg går fortsatt på skolen, men kanskje .. nei jeg vet virkelig ikke, noe kreativt og givende

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? bank, olje, kontor jobb

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? hakuna matata

    SvarSlett
  8. en. hva er yndlingsordet ditt? Forståelse.

    to. hvilket ord liker du minst? Fortvilelse.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? Oppmerksomhet, farger, varme, trygget, modiget, ærliget.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? At noen går innenfor min ''sirkel'', om noen kommer for nærme meg uten at jeg vil det, uten at det er behagelig for meg.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Faen, helvete.

    seks. hvilken lyd elsker du? Lyden av en stemme som fyller meg med ekstase og forventinger, lyden av hester som løper, sjøen.

    syv. hvilken lyd hater du? Lyden av redsel, hyl og fortvilelse.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Går på skole, men jeg vil bli dyrlege. Jeg vil hjelpe, kunne mye.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? En jobb der jeg må sitte på ett kontor. Jobbe med data. Ikke få brukt hendene mine til noe annet en ett tastatur. Jeg vil ha en jobb som betyr noe for meg.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Alle dine kjære venter der inne, bare gå inn.

    SvarSlett
  9. en. hva er yndlingsordet ditt? appelsin.

    to. hvilket ord liker du minst? hårrøtter.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? engasjement, å se noen ha en lidenskap for noe, for eksempel å spille musikk – når en henfaller seg helt til å spille piano for eksempel, når alt rundt plutselig ikke eksisterer lenger. når folk gjør det. også lukten av bøker, da.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? arroganse, og arroganse i kombinasjon med å være lite reflektert (disse kommer dessverre ofte samtidig).

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? fitte. det er litt sånn når noe er ekstra ille.

    seks. hvilken lyd elsker du? knitringen i sengetøyet mitt når det er nyvasket.


    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? hm. kombinert fotograf, gallerieier, konseptutvikler og driftsleder for … noe.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? butikksjef i en dagligvarebutikk (f.eks rema eller noe sånt)

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? "du klarte deg bra, marie. bedre enn du tror."

    SvarSlett
  10. wups, sju: hvilken lyd hater du? barn som skriker. fittehelvete ass (der har vi visst favorittbanneordet mitt og, tror jeg)

    SvarSlett
  11. en. hva er yndlingsordet ditt? håp.

    to. hvilket ord liker du minst? sur.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? høst, kaffe, klemmer, lange samtaler, stryking over håret, blikk, smil, kyss.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? likegyldighet.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? jeg banner aldri.

    seks. hvilken lyd elsker du? han som puster ved sia av meg.

    syv. hvilken lyd hater du? harleyer og ting som gnisser mot hverandre.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? forfatter.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? selger. slakter.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? velkommen, jeg har passa på alle kattene dine for deg!

    SvarSlett
  12. Herregud som eg elskar Inside the Actors Studio, James Lipton og deg!

    en. hva er yndlingsordet ditt? Breathe. Og cotton candy clouds.

    to. hvilket ord liker du minst? Det verste er eigentleg når ord er skrive feil.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? Hender, ord, musikk, filmar, kunst. Å vere blant kunstneriske, inspirerande menneske.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? Ignoranse, intoleranse, rasisme. Mangel på respekt og hensyn for andre menneske.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Fuck. Fuck fungerer til alt.

    seks. hvilken lyd elsker du? Jazz. Og regn og hav og rasling i haustlauv. Og tangoar. Herregud, eg elskar tangoar.

    syv. hvilken lyd hater du? Irriterande smålydar.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? For tida er eg student, sjølv om eg var museumsvert i sommar, men det hadde vore fint å vere kaféeigar ein gong i tida.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? Eg håpar eg slepp å jobbe på ein daglegvarebutikk igjen. Eg elskar Meny, men å jobbe der gjorde meg trist.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Teater-/kinosalen er rett rundt hjørnet til høgre, og Anita sit der og ventar på deg. (Anita er storesystra mi som eg aldri møtte, ho døydde i krybbedød året før eg vart fødd.)

    SvarSlett
  13. en. hva er yndlingsordet ditt? Farger

    to. hvilket ord liker du minst? Tristhet

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? Farger, keramikk, hender som holder rundt deg, blå øyne, være rundt mennesker som er glad i deg og musikk.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? negativitet, mennesker som ber deg ta deg sammen, sukking.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Fa`n

    seks. hvilken lyd elsker du? Lyden av havet

    syv. hvilken lyd hater du? Høye skjærende lyder

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Keramikker, det jeg aller helst har lyst til å bli. Men ikke helt har blitt allikevel.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? Kunne aldri ha tenkt med kjemiker eller matematiker

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Besteforeldrene dine venter på deg.

    SvarSlett
  14. ååh, disse spørsmålene må jeg nesten bruke i min egen blogg engang også!

    en. hva er yndlingsordet ditt? vet ikke

    to. hvilket ord liker du minst? "vårs"

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? å drukne i sanseinntrykk; om de så påfører meg skade eller styrker meg.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? når det ikke er noe å ta tak i, er det ingenting som kan tenne meg. jeg har ikke vondt av det jeg ikke vet, så helt ærlig er det vanskelig å si før jeg ser det og tenker konkret over det.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? jeg utpeker vel egentlig ingen av ordene mine som banneord. jeg har ikke helt satt meg ned å funnet ut av hvilke kjente banneord jeg faktisk bruker.

    seks. hvilken lyd elsker du? det må være lyden av regn.

    syv. hvilken lyd hater du? skrik, gråt eller rop til noen du vet du ikke kan redde.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Jeg er ikke i jobb enda, men jeg kunne tenke meg en krevende jobb som ungdomsskolelærer. Ikke for å undervise i bare fag, men for å lære unge mennesker om det å være menneske.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? hardt salg er det jeg frykter mest. noen av de som blir sett ned på av alle som noe annet enn mennesker. Sånne som ikke får gjøre feil. telefonselgere f.eks.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? Jeg vil at han skal spørre meg nøyaktig det spørsmålet når vi treffes.

    SvarSlett
  15. en. hva er yndlingsordet ditt? Pust

    to. hvilket ord liker du minst? Care

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? Varsomhet, smil som lager små rynker rundt glade øyne, varme hender, pust mot nakken

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? Når jeg får inntrykk av at en person er care, en trang til å dominere, når jeg tolker ting som avvisning

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? Oh fåkk

    seks. hvilken lyd elsker du? Når kvinner ler så hjertelig at det høres brutalt ut

    syv. hvilken lyd hater du? Alt av plystring

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? Veterinær, veterinærassistent, dyrepasser, hvasomhelst med dyr

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? Aldri regnskapsfører, og helst ikke selger generelt.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? "Det var ikke din feil."

    SvarSlett
  16. en. hva er yndlingsordet ditt? håp

    to. hvilket ord liker du minst? forhåndsinntatt

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? småting, lys, fargar, relasjonar og at nokon har tru på meg.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? apati

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? eg bannar ikkje, men smilar når folk blir så egasjerte at dei seier for faen!

    seks. hvilken lyd elsker du? maling frå katt, sovande bayar.

    syv. hvilken lyd hater du? brøling, av sinne.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? er ikkje i jobb eg heller. men eg ville jobba med musikk eller menneske på ein eller anna måte.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? kontorjobb frå 8 til 4.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? kva vil du ha først, klem eller ein sjokolade?

    SvarSlett
  17. en. hva er yndlingsordet ditt? abstinens. det ligger så fint i munnen.

    to. hvilket ord liker du minst? det er egentlig sånn at jeg ikke har lyst til å skrive det engang, men utflod. det verste ordet i hele verden, nesten.

    tre. hva tenner deg, kreativt, åndelig, følelsesmessig? kyss - overalt på hele kroppen, hender, fantasering, hemmeligheter, hvisking (eller kviskring, siden det er så mye finere ord), tattoveringer, stjålne blikk, på-bussen-forelskelser,
    og jeg vet ikke hvor mye mer jeg vil skrive, for jeg kunne lagt ut om det i evigheter, sikkert.

    fire. hva tenner deg ikke i det hele tatt? hm. tomhet. men det er kanskje litt fordi det skremmer meg.

    fem. hva er yndlingsbanneordet ditt? jeg tror jeg stiller faen og jævla cirka likt. tar dem litt for ofte i bruk, men hey, er man ungdom så er man ungdom. eller noe.

    seks. hvilken lyd elsker du? lett regn mot vindusruten.

    syv. hvilken lyd hater du? hm. jeg vet ikke om jeg har en bestemt lyd, kanskje mer sammensuriet av mange høylydte lyder som blir så mye på én gang at jeg får lyst til å rope at alle må holde kjeft, om så bare i et sekund.

    åtte. hvilket yrke annet enn ditt eget ville du likt å ha? øh. jeg er vel student, da, men om jeg skulle fått velge skulle jeg vært forfatter som bodde i en søt liten hytte enellerannen plass med et par av mine egne bøker i min store bokhylle. jatakk, veldig gjerne.

    ni. hvilket yrke ville du ikke likt å ha? hm. de fleste a4-kontorjobbene frister generelt ganske lite.

    ti. hvis himmelen finnes, hva vil du at gud skal si til deg når du ankommer perleporten? you got punk'd.

    SvarSlett