Det oppstod en feil i denne gadgeten

søndag 7. august 2011

tips til deg som lett blir overstimulert.


jeg mangler filtre som beskytter meg fra omverdenen og inntrykkene. lyder, former, farger, smaker, friksjon - alle sanseinntrykk registreres, legges merke til, analyseres, jeg slipper aldri unna ,og ofte er det så vondt og så sterkt og så slitsomt at det føles som om jeg blir skrapt opp innvendig. glassbiter, kaller jeg det. når jeg er ute og går omkring eller sitter på kollektiven er det gjerne lydene som er den verste plagen. i alle år har jeg forsøkt å stenge dem ute med musikken, det har vært redningen og flukten hele veien. så en dag snublet jeg en dag over en fantastisk snill og klok gutt (og dyktig fotograf) ved navn michiel som pekte på at når hodet er fullt av glassbiter er det å legge lyd på lyd, eller, musikk på støy, bare å fylle hodet med enda fler inntrykk - altså en dårlig idé. han ba meg anskaffe noen skikkelige ørepropper og ha dem med i veska slik at jeg lettere skulle kunne stenge verden ute og roe ned de voldsomme strømmene av inntrykk. så jeg stakk til nærmeste apotek dagen etter og kjøpte meg en pakke med quies (som er voksørepropper, slike som tetter igjen skikkelig bra), og vet dere hva? det funker som bare rakkern. verden blir et fjernt og stille sus, alt som er igjen er pust og hjerteslag og dunkingen av kroppen min når jeg setter ned føttene. vidunderlig, er det.

7 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. (oi, der gjorde jeg noe feil)

    :)

    SvarSlett
  3. marlou: hva skulle det stå fornoe?

    SvarSlett
  4. Ååå, no vart eg glad! Ro e so viktig og fint, og no vart eg berre utruleg glad.

    SvarSlett
  5. Så bra! No vart eg glad på dine vegne. <3

    SvarSlett
  6. det sto ":)"
    og så skrev jeg bare noe på nederlandsk fordi jeg tenkte at det sikkert var den gutten(?) og så tenkte jeg åh nei det skjønner hun nok ikke. og så visste jeg ikke helt hvordan det skulle oversettes til norsk og la jeg bare være.... (men det var positivt i hvert fall. og at jeg syntes det er så fint for deg :))

    SvarSlett
  7. marlou: aha, det forklarer saken. og ja, det var ham, han var helt magisk. og ikke singel. desverre.

    SvarSlett