Det oppstod en feil i denne gadgeten

tirsdag 27. september 2011

breakfast at tiffany's på cinemateket.

torsdag den niogtyvende september (altså i overimorgen) klokken atten null null viser cinemateket breakfast at tiffany's - en av mine yndlingsfilmer.

til de som ikke vet hva cinemateket er fornoe:

"cinemateket er en spesialisert kino som fokuserer på klassisk film og alternativ samtidsfilm. i to velutstyrte saler (med henholdsvis 195 og 70 plasser) har vi rundt 20 visninger i uka hele året. dette kan være høydepunkter fra filmhistorien, eller nyere filmer som ellers ikke blir vist i norge. vi lanserer nytt program seks ganger årlig. hvert program dekker to måneder. programmet presenteres i en egen programkatalog som er gratis og kan plukkes opp på filmens hus. den sendes også ut per post til aktive medlemmer. mange av filmene som vises her er spesieltimportert til norge spesielt for visningene på cinemateket. blant annet er Cinemateket medlem av den internasjonale organisasjonen for filmarkiv, og har dermed eksklusiv tilgang på en rekke filmer som ellers ikke kan vises i norge." (hentet fra cinemateket.no - som alle burde ta en titt på. der finnes det programmer og massevis av spennende info.)

med jevne mellomrom får cinemateket besøk av regissører og skuespillere, som holder foredrag, intervjues eller snakker med publikum. selv har jeg både sett satoshi kon (en fantastisk japansk regissør, som har lagd blant annet tokyo godfathers og millennium actress) og michael madsen (som blant annet spiller i kill bill to og reservoir dogs) i kinosaler der. veldig spennende. 

om du blir medlem (det koster hundre kroner) kan du gå på kino til femti kroner. og det vises ikke reklame før filmene. ganske spektakulært herlig, med andre ord.

ps: oslo er ikke den eneste norske byen med cinematek. det finnes også i trondheim, stavanger, lillehammer, kristiansand, bergen og tromsø, og de viser samme film til samme tid hver torsdag, alle sammen, altså kan breakfast at tiffany's sees i andre byer enn oslo til de samme reglene og tidene og alt mulig.

13 kommentarer:

  1. oh, det var nytt for meg, men det høres bra ut:) takk!

    SvarSlett
  2. det hørtes gøy ut <3 cinimateket kom til stavanger!

    SvarSlett
  3. Men hvordan blir man medlem, gjør man det på kinoen? Har kjempelyst til å stikke innom! :D

    SvarSlett
  4. ja, du bare går dit og sier hei jeg vil bli medlem:) tror du kan gjøre det samtidig som du kjøper billett også.

    SvarSlett
  5. karoline: så vidt jeg vet har stavanger også et cinematek, som viser samme film til samme tid http://www.stavanger-kulturhus.no/soelvberget/cinemateket/torsdagsfilmen

    SvarSlett
  6. Sånn forresten, tror du det går greit å bare dukke opp der en halvtime før det starter og kjøpe billett?

    SvarSlett
  7. lady netta: når det er en så stor film ville jeg ikke tatt den sjansen, men det kan godt hende. hyggelig å se deg i kommentarfeltet igjen, forresten <3

    SvarSlett
  8. jeg og kjæresten skal se det her i bergen, cinemateket er finfint!

    (jeg har forresten sagt ja til psykologhjelp nå. takk.)

    SvarSlett
  9. ragni: det blir en bra date! (og, FINT. vær stolt.)

    SvarSlett
  10. Åh, takk, det er søtt da :) Jeg har alltid vært her, bare dårlig i kommentarfeltet :( Skal skjerpe meg, du skriver masse fint!

    SvarSlett
  11. Eg vert så glad i menneske når eg finn ut at det finst slike tilbod! Eg får diverre ikkje sett han her i Bergen fordi i morgon kveld må gå til pakking og klesvask og på torsdag tar eg Kystbussen til Haugesund. However, eg har filmen på DVD, så kanskje eg skal sjå han i morgon med ein kopp te i handa innimellom klesvaskinga og pakkinga, det verkar som ein vinn/vinn-situasjon.

    SvarSlett
  12. Ah, Moonriver <3 skulle ønske jeg kunne fått med meg det, men skal spille i kortfilm på Torsdag og Fredag. Kos deg masse med den Kjære deg :)

    SvarSlett
  13. sv. oj gøy :) takk! :D

    SvarSlett