Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 22. september 2011

job's coffin er et stjernebilde. og troy davis er død.


jeg har ikke lest, sett eller hørt på nyheter siden en gang før videregående. jeg takler det ikke. det er ikke det at jeg ikke vil ta det innover meg - det er mer det at jeg tar verden og alt det uforståelige og vonde og viktige og vanskelige som skjer i den innover meg hele tiden, med hvert åndedrag, hvert hjerteslag, og å få vite akkurat hva som foregår, å lese om intrikate systemer og rare, fæle meninger, dialog og debatt, grusomme bilder, regler, lovverk... jeg blir svimmel og bryter helt sammen, fordi hodet nesten eksploderer.

så jeg vet egentlig ikke noe som helst om troy davis. jeg vet ikke hva han var anklaget for. jeg vet ikke hvorvidt han var skyldig eller ikke. men jeg vet at han hevdet han ikke var det. jeg vet at han ble drept i natt. og jeg vet at jeg er sterkt imot dødsstraff. alle saker som dreier seg om å signere noe for å forhindre at noen blir drept "i loven og rettferdighetens navn", skriver jeg under på. for tanken gjør meg kvalm. og trist. og sint.

jeg sitter her og tenker, tenker på troy davis, på mennesker med makt mellom fingrene, på hvor umulig det er for det lille hodet mitt å forstå at verden finnes, og at den er som den er. jeg tenker på teksten til en av tori amos nyeste sanger, den føles som selve pulsen, kjernen, i det jeg føler nå.


job's coffin looks down
job's coffin looks down
to see what mankind is gonna do
there is a grid of disempowerment
old forces are being called
to dismantle this

there exists a power of old
who wanted earth to be controlled
but she and she alone is her own
she is her own

job's coffin looks down
job's coffin looks down
and can't be proud, proud of what i have done
since time, why do we women
give ourselves away?
we give ourselves away
thinking, somehow that will make him
want to stay, make him stay

job's coffin looks down
at the day you shut your power down
you must out-create that destructive tendency
let your fire start to heal the fury
sister, it's time to bring it back on line

job's coffin looks down
job's coffin looks down
to see what you're gonna do
to see what you're gonna do

3 kommentarer:

  1. jeg hadde håp til siste slutt om at noen i rettsystemet der borte skulle innse at de ikke kunne drepe ham, men da jeg våknet i dag hadde han vært død i over en time allerede. har aldri skjønt hvordan man kan tro at å straffe død med død kan være noen god løsning.

    sv: fant det i et hjørne på outland her i bergen i går. de har det sikkert i oslo også :)

    SvarSlett
  2. Du har skrive det eg ikkje klarte, takk. <3

    Kvil i fred, Troy Davis.

    SvarSlett
  3. den sangen er så vakker! og jeg gråt da han døde og jeg blir så sint på hele verden at jeg ikke veit helt hva jeg skal gjøre. men du gjorde det litt bedre, for det er fint at det er andre som også ser at det ikke er sånn det skal være.

    SvarSlett