Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 8. september 2011

nye, viktige lister i margen.

i dag har jeg fiklet og faklet med google og bloggutforming i over en time, og om dere kikker på margen vil dere kanskje oppdage litt av hvert som er nytt - nytt, og viktig:

en. en liste over nettsteder der du kan lese og lære og finne ut mer om psykiske lidelser. dette er gode sider med god oversikt og ganske spennende stoff. nyttig er det i alle fall; jeg er ofte innom selv for å finne ut mer om meg selv og andre, eller bare om psykdom generelt. særlig vil jeg anbefale dybdeintervjuene fra sinnetshelse.no - de er utrolig nyttige og lærerike.

to. en liste over krisetelefoner. mental helses hjelpetelefon og kirkens sos er telefoner du kan ringe om du er ensom og vil snakke med noen, hvem som helst, som er menneskelig, ikke bagatelliserer problemene dine, viser omsorg, lytter og gir råd (dersom du ønsker råd). psykatrisk legevakt kan du ringe dersom du opplever en psykisk krise, er suicidal eller selvdestruktiv, eller har et annet slags sammenbrudd. krisetelefonen for anoreksi og bulimi kan du ringe om du sliter med eller vil vite mer om spiseforstyrrelser. jeg har (heldigvis) aldri trengt å bruke den selv. angsttelefonen har jeg heller aldri ringt, men den later til å være til for folk som er redde, er midt i et angstanfall, eller vil vite mer om angstlidelser.

tre. en liste over organisasjoner, foreninger og forum egnet for deg som sliter psykisk. her finner du blant annet mental helse og mental helse ungdom (som jeg skal skrive for), og sidetmedord.no; som er en flott side der du kan dele, skrive og spørre om hva du vil fullstendig anonymt og få svar, uten at du trenger å ringe noen. selv synes jeg det er kjempeskummelt å ringe fremmede, så jeg er sjeleglad for at en slik side finnes. på sidetmedord.no finnes det også et forum der en kan snakke med de andre brukerne. videre på listen finner du et forum for bipolare og en resursside for voldtektsofre, og foreninger for voksne med ad/hd, folk med tvangslidelser, de som har angst, de som hører stemmer og kvinner med spiseforstyrrelser.

hva synes dere? god idé? jeg er særlig glad for å endelig ha laget listen over krisetelefoner. alt for få vet hvem og hvor de kan ringe dersom de er desperate etter noen å snakke med, for ikke å snakke om at det faktisk finnes folk å ringe, og når en er helt ute av seg er det ikke gøy å fikle med google uten å helt vite hva en ser etter. så nå vet iallefall dere at det finnes en liste med nummer her i bloggen.

4 kommentarer:

  1. Lurt og fint. Og gratulerer med skrivejobb, så flott! Håper du gir et lite vink når noe du har skrevet blir publisert. :)

    SvarSlett
  2. Hm, jeg tror kanskje jeg faktisk får bruk for noe av det snart.

    SvarSlett
  3. valerie: så trist. men da er det bra at det finnes. ta det i bruk.

    koffeine: selvsagt skal jeg gi lyd! takk <3

    mynte valkyrje poirot: <3<3<3

    SvarSlett