Det oppstod en feil i denne gadgeten

søndag 25. september 2011

jeg blir mørkeredd om vinteren.

jeg kom hjem klokken seks i dag morges. la meg i sengen. gråt. vondt i ryggen, vondt i magen, vondt i hjertet. ensomhet. lengsel etter helt ekte kyss, slike som betyr noe, noe kroppslig og fysisk og nært, noe hjertemykt og ømt og ønskende. tunge øyelokk. urolig søvn, helt til det ble mørkt. jeg drømte om snøen. vinteren kommer nærmere og jeg er redd den. redd for alle skarpe inntrykk, kald luft gjennom nesen, redd for mørket - men aller mest er jeg redd for en gjentagelse av de to siste årene. den altomsluttende utmattelsen og følelsen av sort blod i årene. frykten for å gå ut. korte dager uten skille, som smuldrer mellom fingrene mine uten å sette spor.

jeg var nær ved å stjele en tapetkniv i natt. vennene mine har mange, og de ligger rundt omkring i leiligheter og pennal. det virket som den eneste løsningen. det virket som en god idé og god medisin å skulle komme i nærkontakt med blod. 

men jeg gjorde det ikke.
jeg har ikke skadet meg siden mai.
og nå skal jeg lage pannekaker.

20 kommentarer:

  1. Eg er glad du ikkje gjorde det. Håpar søndagspannekakene vert god.
    Personleg likar eg haust og vinter, men det vert alltid fleire mørke dagar og tankar som eg ikkje visste eg hadde lenger kjem tilbake. Det er vanskeleg (og følest heilt ærleg feil) å skulle samanlikne korleis to forskjellige menneske har det, psykisk sett, men eg trur eg kan seie at eg forstår og eg håpar du finn varme og ekte kyss, eg lengtar etter dei eg òg.

    Klem til deg, du nydelege skapning. <3

    SvarSlett
  2. Hjelpes, så sterk du er. Det er lenge siden mai!

    SvarSlett
  3. kjempebra! mai - det er lenge siden det!
    vet nøyaktig hvordan det er å lenge etter den typen fysisk kontakt. gjør det hver time hver dag.

    SvarSlett
  4. Du er flink og jeg heierheierheier på deg.

    SvarSlett
  5. emma: vi er mange som lengter. men vi er redde for å sette ord på akkurat hva det er vi lengter etter og hva den lengselen gjør med oss, hvor desperate vi blir... det er rart, er det ikke? merkelapper er ok, som "jeg vil at noen skal ville ha meg". men å gå dypere. det er skummelt. hold ut, så prøver jeg på det samme.

    ane: takk, kjære deg.

    mynte valkyrje poirot: man skal kanskje sammenligne psykiske sinnstilstander. men å ta utgangspunkt i egen erfaring og forsøke å forstå en annens? det er det ingenting i veien med. det er positivt, det er fremgang, det er mennesker som prøver. så fortsett med det. og jeg håper du kommer deg gjennom de sorte dagene, du og.

    SvarSlett
  6. wow, mai! du er utrolig flink/sterk!
    jeg er òg redd for vinteren. på veldig lik måte som deg. dagene smuldrer bort og det blir mørkt og blodet nesten stivner i blodårene og det er så jævlig tungt å skulle komme seg gjennom akkurat dét. men jeg tenker på deg og sender deg varme tanker! du er så flott, kjersti. virkelig superkjempeflott.

    SvarSlett
  7. jeg er glad for at du heller lager pannekaker eller å gjøre vonde ting mot deg selv
    og: "ensomhet. lengsel etter helt ekte kyss, slike som betyr noe, noe kroppslig og fysisk og nært, noe hjertemykt og ømt og ønskende"... åh

    SvarSlett
  8. johanne: jeg skulle ønske fler gjorde det. det hjelper faktisk veldig ofte. å bare sitte og prøve å la være er vanskelig, men å bytte ut den blodige handlingen med noe annet, det er konstruktivt og fyller en opp littegrann. og hjerte <3

    kristina v: tusen takk, lillejenta <3 vinteren er forferdelig vanskelig, særlig for oss som er deprimerte gjennom alle de andre årstidene også. vi må bare prøve, igjen og igjen. kanskje denne vinteren blir bedre enn den forrige.

    SvarSlett
  9. jeg vil gi deg en klem. en klem og en hel del til.

    SvarSlett
  10. Jeg gruer meg til vinteren, er så redd for at det gode skal bli vondt da, for det så lett for at det blir det om vinteren. Men med vinter kommer et nytt år, og en sommer. Heldigvis. (Også tenker jeg bare "Winter is coming", og da tenker jeg på noe fint noe, som jeg skal se og lese for å holde motet oppe.)

    SvarSlett
  11. Klem <3
    Du er sterk og flink som ikke gjorde det.

    SvarSlett
  12. du er flink kjersti og jeg synes det er en fantastisk fin løsning å lage pannekaker. + hvis du fortstat har lyst på en liten nederlandtur er du velkommen <3 her er det nesten ingen snø om vinteren, og det blir i hvert fall ikke like mørkt. og så skal jeg klemme deg 24/7.

    SvarSlett
  13. Du er sterk. Pannekakene høres ut som en fin måte å feire.

    SvarSlett
  14. du er sterk. jeg er glad du ikke gjorde det.

    SvarSlett
  15. Venninnen min viste meg skalpellen de hadde i skuffen i går. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg har vært kuttfri et par uker nå, og jeg vet ikke om det er en god periode, eller generell forbedring.

    Du var flink som lot vær. Selvom det er lenge siden du skrev dette innlegget, vær stolt av deg selv.

    SvarSlett