Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 2. september 2011

om kjønnshår / map of tasmania.

kjønnshår, slik som armhulehår, er noe de fleste har en formening om. mange mennesker (og særlig menn) har helt absurde tanker om kvinnekroppen og hvordan den "skal" være, samt hvorfor den "skal" være slik som den "skal" være, og tro meg, jeg blir provosert, akkurat slik de fleste kvinner (og en del menn) blir. noe så inni granskauen. men det er ikke derfor jeg lar håret mitt gro (og det gjør jeg, det vokser ganske så fritt. jeg trimmer litt innimellom, men tar ikke bikinilinjen og har ingen frisyre.). det er ikke derfor min intimbarberingsgel fra rsfu har holdt i over et halvt år. og det er ikke derfor jeg ikke raker meg glatt dersom sjansene er store for at underlivet mitt skal betraktes av andre enn meg selv. nei, det er ganske enkelt fordi jeg føler meg finere slik. mer sexy, mer kvinnelig, sterkere. ikke opprørsk eller uttrykksfull, bare naturlig, feminin, myk, deilig.

folk som tar det som en selvfølge at en kvinne skal være glatt som nyfanget fisk (beklager det bildet der) og folk som mener det er grusomt når kvinner barberer seg og at det får dem til å se ut som småjenter, irriterer meg igrunnen i like stor grad. og jeg klarer ikke se noen egentlig grunn til at valg av mengde vekst, fraværet av vekst eller frisyre skal ha noe mer å si enn våre valg angående håret vi har på hodet. så jeg har ingen planer om å skrive et langt innlegg om for eller mot, feminisme, hygiene, preferanser, sexy eller usexy, hårvekst som uttrykk for et standpunkt eller for å provosere, stygt eller fint.

jeg vil derimot gjerne vise til herlige amanda palmer, med sin herlige map of tasmania, full av herlig fittekunst (ja), herlige dansere, og herlige ord:



your eyes don't want to see what i'm making you
your ass is off its seat and i'm shaking you
walking down the street, i'm the lady, ah
showing off my map of tasmania
soft and sweet and shaped like a triangle
some girls want no shape and they shave it all
but that's so whack, it hurts with the stubble
walking 'round and look like an eight year old
i say grow that shit like a jungle
give 'em something strong to hold on to
let it fly in the open wind
if it get too bushy, you can trim

10 kommentarer:

  1. kjønnshåret mitt vokser for få centimeter oppover fra sjølve underlivet. vet du hvordan man kan få det til å vokse lenger "opp mot magen"? har prøvd å barbere hårene i motsatt retning slik at dei vokser mer ut etterpå.. men det hjelp ikke. ser det barnslig ut med for lavt kjønnshår?

    SvarSlett
  2. hahaha. kommentarer over, best.

    lilla glitterhår hadde vært noe!

    SvarSlett
  3. Jeg har allid følt meg mest vel med litt krøll og skog, haha! Og det en føler seg vel med selv er det man skal gå for! drit i gutter og jenter som bare følger med strømmen! Vær en liten knaus som stikker opp av elva:)

    SvarSlett
  4. sonja: jeg tror ikke kjønnshår KAN se barnslig ut, sånn egentlig, og jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe du kan gjøre for å få det til å vokse lenger opp mot magen. så du får heller jobbe med å akseptere og bli glad i det kjønnshåret du har. men, du, hva er greia med å skrive en så vond og ekkel kommentar som du gjorde på søvnvanske-innlegget mitt, og så be meg om råd? jeg ville helst be deg dra til helvete, liksom.

    tine katrine: ja, det ville jeg elsket. kanskje vi kunne utviklet "parykker" til underlivet og hatt en parykkfest?

    maya: helt enig! knauser er herlige. også er det et så fint ord!

    SvarSlett
  5. For eit herleg innlegg!
    For å seie det med eit Little Miss Sunshine-sitat: Do what you love and fuck the rest.

    SvarSlett
  6. sv: blir rent rørt av at du synes det, takk <3

    SvarSlett
  7. Haha, så opphengt du har vært i kroppshår i det siste. Men jeg sier som sist; alle som bryr seg kan bare drite i det. Gidder ikke høre på det.

    SvarSlett
  8. valerie: ja, bare vent deg, snart kommer det et innlegg om skjegg og bart og sånn vettu!

    mynte valkyrje poirot: ja. og takk!

    SvarSlett
  9. haha, fantastisk!!! klarer ikke slutte å se på den.

    SvarSlett