Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 28. oktober 2011

først elske - siden dø.


så lenge jeg kan huske har pappa snakket om denne boken og at jeg er nødt til å lese den en dag. men den trykkes ikke mer, og finnes bare i antikvariater og private bokhyller. trodde jeg, i alle fall - for en dag fant jeg den på gata. og ble helt satt ut. hvis jeg noen gang har trodd på skjebnen, var det i det øyeblikket. den lukter slik gamle bøker skal lukte; som støv og magi, og jeg er så glad for at den er hos meg.

historien handler om ernst gräber som reiser hjem fra østfronten på perm, og finner et istykkerrevet barndomshjem. foreldrene er borte (eller døde). mens han leter etter dem møter han en jente som heter elisabeth, og de faller for hverandre.




grusomt om krig og avsindig nydelig om kjærlighet. jeg ble bergtatt av denne boken etter noen kapitler, og vet dere hva? jeg er så redd for at slutten skal knuse alt at jeg ikke har våget å lese den ut ennå. jeg er ikke klar. historien betyr allerede så utrolig mye for meg. men snart. snart er jeg det. og når jeg er ferdig vil jeg gjerne låne den bort til andre som vil lese den. så om det er noen interesserte, si ifra, så kan vi kanskje møtes på et gatehjørne eller en kafé eller noe, og byttelåne skatter. evt. går det an å gå inn på antikvariat.no og søke etter den. sist jeg sjekket hadde de et par utgaver der

12 kommentarer:

  1. Det var jo skjebnen at den ventet på deg! <3 God helg!

    SvarSlett
  2. Så generøs du er som vil låne vekk ei bok som ikkje fins meir og som betyr så mykje for deg!

    SvarSlett
  3. blir så glad av å tenkje på at slike tilfeldigheiter kan skje. håper slutten ikkje knuser.

    SvarSlett
  4. Åh, så vakkert! Skulle ønske slik skjedde med meg også.

    SvarSlett
  5. Herregud, så fint! Slike augeblikk må ein halde fast på.
    Håpar at slutten ikkje knuser. Og om han likevel gjer det, håpar eg at du kan samle saman bitane og lage ein fin mosaikk av dei.

    SvarSlett
  6. Så fantastisk at du bare fant den sånn! Et mirakel, nesten. Og boka høres veldig vakker ut.

    SvarSlett
  7. koffeine: bare skrik ut om du vil låne den. det burde du virkelig, en dag.

    SvarSlett
  8. Magisk. Jeg skal skrive den opp på "lete-etter-på-loppemarked"-listen min. Og tusen takk for den fine lange kommentaren med hverdagsmagiske ord, du har så mange fine favoritter - og jeg skl ta dem med videre.

    (Jeg er forresten også stor Pratchett-fan, min kjære K har lest et titalls av Prachettbøkene for meg, om kveldene, når vi er for slitne til å gjøre noe men for våkne til å sove.)

    SvarSlett
  9. Åh, den hamnar med ein gong på må-lese-lista mi! Og no veit eg ka eg ska sjå etter når eg er i bruktbutikkar, loppemarknadar, antikvariat og bokby.

    SvarSlett
  10. Å lykke, det må vere så herleg å finne den boka, etter så mykje stress. Eg får lyst å lese den!!!

    SvarSlett
  11. ribee: antikvariat.no! evt. kan du låne den av meg, om du er veldig forsiktig.

    SvarSlett