Det oppstod en feil i denne gadgeten

tirsdag 1. november 2011

farenheit 451.

se for deg en verden der brannmenn tenner bål i stedet for å slukke dem. en verden der det å suge til seg kunnskap og historier er forbudt. en verden der det å eie bøker straffes med døden. i en slik verden bor montag - en mann hvis jobb det er å brenne bøker, og menneskene som forsøker å ta vare på dem.




en kveld støter han på en jente ute i gatene. en skulle kanskje trodd at han faller for henne, men det gjør han altså ikke. likevel forandrer hun alt. montags bilde av virkeligheten begynner å smuldre opp.



og så skjer det saker og ting, beskrevet med så vakre ord at jeg må lese mange mange avsnitt ti, femten, sytti ganger. ray bradbury, mannen bak boken, har en nådegave når det gjelder å fange, forme, smake, stable ord. han er en av mine yndlingsforfattere. og han må være et av de klokeste menneskene som har levd. les bøkene hans. og begynn gjerne med denne, om du vil lese en ørliten sak som skyller over deg, og forlater deg med hele verden i hjertet.

ps: det virket (om jeg skal tro bloglovin) som om dere liker det når jeg skriver om bøker, så jeg kom med et nytt ganske så kjapt, jeg. håper det faller i smak.

12 kommentarer:

  1. Alldeles nydelig! Fikk veldig lyst til å lese denne boken. Ordkunst <3

    SvarSlett
  2. Leste denne boken i fjor! En av mine favoritter. Jeg elsker Bradbury! Om du ikke har gjort det enda burde du se litt på noen av novellene hans.

    SvarSlett
  3. maren elisabeth: den er nydelig. novellene hans har jeg ikke lest ennå, jeg tenker å lese the illustrated man som min neste bradbury bok, og så blir det vel novellesamlinger. det er en del av de, har du en anbefaling? tittet i bloggen din forresten. jeg er lei du har det så vondt. snakke med noen. om den du snakker med ikke vil lytte eller gir deg vonde følelser, snakk med noen andre. drikk te eller hva enn du liker best. og hold fast.

    SvarSlett
  4. åh, elsker når du skriver om bøker. denne må jeg nok lese.
    du burde virkelig virkelig lese en bok som heter "the curious incident of the dog in the night time". tror du kommer til å like den.

    SvarSlett
  5. emma: den har jeg lest tre ganger, faktisk! veldig god bok.

    SvarSlett
  6. åå nydelig, jeg tror jeg må lese den

    sv sesong tre!

    SvarSlett
  7. maria: jeg VET du må! og jeg er mest glad i de første to jeg, ble så annerledes med nye folk.

    SvarSlett
  8. Den må jeg lese!
    Stjal det ene bildet til et innlegg på bloggen min, håper det er greit? Hvis ikke, så si ifra! :)

    SvarSlett
  9. Ray Bradbury var en ordkunstner! Jeg blir så inspirert av å lese hans historier!
    Forresten så håper jeg at du finner eller får laget napoleonskake. Selv synes jeg ikke at det er noe godt, men når man får slike innfall, er det så frustrerende om man ikke får tak i det man så gjerne vil ha! Lykke til!

    SvarSlett
  10. ida: du kan bruke bildene mine om du linker til innlegget de er fra og gjør det klart at det er jeg som har tatt dem=) håper du leser den.

    synne: såvisst en kunstner. og det håper jeg og.

    SvarSlett
  11. jeg liker best de to første sesongene jeg også, det var noe helt spesielt med de folkene. (selv om jeg ikke har sett så mye av sesong tre enda da)

    SvarSlett
  12. Den verkar vedunderleg! Du viser fram så mykje fint på bloggen din, tusen takk. <3 Eg skal lese ho når eg kan bestemme litteraturen sjølv og ikkje har ei pensumliste å rette meg etter.

    SvarSlett