Det oppstod en feil i denne gadgeten

lørdag 19. november 2011

gutter / menn.


alle bildene er hentet herfra

i årevis har jeg og guttene mine snakket om hvor teit det er at vi skal feire og hylle kvinner og jenter en gang i året, uten at alle disse rare vesenene med smale hofter, utovertiss, litt spissere krageben, potensiale for skjeggvekst, og hender som jeg hele tiden vil stirre på og klemme, skal ha sin egen dag. det gir ikke mening, sa vi, det er det motsatte av likestilling.

vel, i dag - fant jeg nettopp ut - er det den internasjonale mannedagen (linken fører til wikipedia). og det gjør meg skikkelig, ordentlig glad.

til:

gutter som liker gutter, gutter som liker jenter, gutter som ikke liker noe som helst, sinte gutter, glade gutter, gutter med ullgenser og rullings i baklomma, gutter som spiller fotball, gutter som vil ha hund, kristne gutter, gutter med smilerynker, gutter som liker lady gaga, gutter som synger, gutter som drikker whiskey, gutter som er tonedøve, gutter som stryker i matte, sterke gutter, svake gutter, gutter som vil til månen, gutter som ikke forstår, gutter som løper, gutter som blir værende

og

menn som ler med hele magen, menn som kremter brydd, menn som går i dress, menn som liker unge jenter, menn som liker voksne damer, menn som liker menn,  menn som slikker fitte, menn som går gjennom ild og vann for barna sine, menn som ikke vil ha barn, menn som hater james bond, menn som kan lage mat, menn som høres ut som elefanter når de pusser nesen, menn som er dårlige i senga, menn som vil flykte, menn som er tilfredse, menn som angrer på alt, menn som har sett det meste

og

femårige, kaptein sabeltannelskende gutter med rød neglelakk på fingrene, slitne og kjedelige førtiåringer med ølmage, sjøulker med skjegg og værbitte hender, tause og alvorlige tiåringer uten venner, magiske og kloke pappaer, storebrødre som leser høyt for småsøsken, pensjonister som går i skogen, gamle og redde menn på sykehus, forslåtte og ødelagte ungdommer, halvveis lykkelige og ulykkelige tjueåringer som jobber på bunnpris

og

alle mine kjære, nære, hankjønnsvenner, som er skatter i hjertet mitt:

jeg feirer dere. og det synes jeg alle andre skal gjøre, også.

ps: i dag synes jeg dere skal fortelle meg om gutter og menn dere liker ekstra godt, enten dere kjenner dem eller ikke, enten de finnes på ordentlig eller ikke, så kan jeg samle alle de fine guttene i et innlegg og skrive om en av mine fine i samme innlegget. spre ordet! fler må få vite om denne dagen.

26 kommentarer:

  1. Jeg har nettopp blitt kjent med en som har gitt meg troen tilbake på menn. Ikke fordi jeg er særlig forelska i han, for det er jeg ikke, og han har jo selvfølgelig ei fin ei i en annen by. Men det er ikke derfor. Han er sånn som jeg skulle ønske alle var.

    Han er akkurat så alvorlig at du kan snakke med han om alt uten at det føles veldig rart. Han er så åpen og varm at han inviterer meg med på det meste, uten at det føles ut som han gjør det av noen annen grunn enn at "det blir ti ganger kulere om du kommer". Han er så levende og uredd at han elsker å danse, selv om han ikke er så veldig flink, så han snurrer på alle jentene til vi blir svette i luggen, og da snurrer han på alle guttene også. Han er smart og arbeidsom og legger energi i det han bryr seg om. Samtidig er han sårbar og har følelsene litt utenpå. Det er lett å se når han savner henne, når han er skikkelig glad og når han blir skikkelig bekymret. Han er en sånn som holder deg fast når du kjenner det krible i hele kroppen etter noe, noe du ikke vet, og du helst vil springe langt, langt vekk, han er sånn som gjør at jeg føler meg helt, helt trygg, uansett hvor.

    Han minner meg vanvittig om bestevennen min som bor langt herifra, og som jeg savner hele tiden, og som hittil har vært den eneste av guttene jeg kjenner som har bevist å være så god som han fremstår.
    Jeg tror han her også lever opp til det. Han er så genuin og ærlig at det er vanskelig å tro noe annet.

    Menn, altså.

    SvarSlett
  2. Dette innlegget fekk meg til å gråte og le på same tid, så uendeleg fint og vakkert og godt og varmt. <3

    Kanskje det er på tide å fortelje deg om ektemannen min som ikkje finst, som eg så vidt snakka om då eg møtte deg i oktober og som du ikkje hadde høyrt om. Hercule Poirot er ein belgisk detektiv oppfunnen av Agatha Christie, krimdronninga, den fyrste boka om han kom ut i 1920. Poirot elskar symmetri, går alltid i fine dressar gjerne akkompagnert med hatt og stokk og snakkar engelsk med belgisk aksent, men i blant må han bruke belgiske uttrykk fordi Mon dieu! høyrest mykje betre ut enn Oh my God!. Poirot har ein av dei finaste bartane i verda og om han hadde vore ekte og eg kunne ha kyssa han på ekte, hadde barten kitla meg i ansiktet, og så hadde eg byrja å le litt og så hadde me ledd i saman, fordi Poirot kan vere skikkeleg lur og morosam når han vil. Poirot bruker alltid "sine små grå" for å løyse mysterium og han vil helst sleppe å springe, berre gå, som får meg til å tenkje på yndlingslinja mi frå Stingsongen Englishman in New York når han syng "a gentleman will walk but never run".

    Poirot er opptatt av at ting skal vere ryddig, han set kjærleik over alt anna, synest det er det finaste som finst i verda, og han vil skape rettferd gjennom å fylgje loven og fange kriminelle, om dei berre er nokre tullete tjuvar eller kaldblodige mordarar.

    Poirot har vorte spelt av tre skodespelarar i si tid, på film, og David Suchet er den som har gjort han mest rettferd. Dei fyrste episodane i den ITV-produserte serien kom i 1989, det same året eg vart fødd, og dei har laga over seksti episodar. David ER Poirot, og eg møtte David i fjor sommar og fortalte han at for meg er Poirot den perfekte mannen, og då smilte han til meg og sa at han håpte eg finn ein mann som han ein dag. Og det, det er noko av det finaste nokon har sagt til meg.

    SvarSlett
  3. jeg har vel bare en gutt i livet mitt som jeg liker, han som skreller appelsiner skikkelig bra og maserer føttene mine hvis jeg bare maser litt.

    SvarSlett
  4. Kan fortelle om Hallén, kjæreste, samboer og støtteapparat. Når vi skal sovne, synes han det er greit at vi ligger i skje littegrann, selv om han synes det blir så varmt at han må ligge med rumpa utenfor dyna. Han leter etter nøklene sine nesten hver morgen, og er alltid litt for seint ute til bussen. Han liker mat og stand up fra the Apollo, men mest av alt liker han å gå på ski på fjellet.

    SvarSlett
  5. For et nydelig innlegg! Jeg vet ikke hva annet jeg kan si!

    SvarSlett
  6. Eg trur eg ska lage eit litte hyllingsinnlegg på min blogg òg, fordi det her va so himla fint. Mannedagen må jo feirast!

    Kjem ikkje på so månge gutar nett no. Men der er månge gutar som eg blir glad av å berre sjå, utan at eg heilt veit korfor, gutar som fascinerer veldig.

    SvarSlett
  7. dette var så fint, åå! fikk lyst til å lage fest for alle dei gutane eg kjenner + dei eg smugkikar på i kantina på skulen, dei eg smilar til på jobben, dei som luktar godt når dei går fort forbi, dei som ser på meg og ikkje gjennom meg. (og han som er høg og tynn og spelar piano som ein gud og som smilar og seier "nei eg kan ikkje sjå rett i kamera om du tek bilete for då blir det ikkje bra")

    SvarSlett
  8. Oi, dette vistte jeg ikke, så morsomt! Gutter og menn fortjener definitvt en egen dag, de også. Så sjarmerende bilder og så fine ord du har gitt dem (og oss) for anledningen!
    Det var jeg som hadde postlagt litt sukker, det stemmer. Har sendt en gang før også, men vet ikke om det fant frem. Uansett så er post og sukker to fine ting som kan kombineres og gjøre folk glade, både de som sender og de som mottar!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  9. Har en gutt i livet mitt. En som passer på meg, og som er glad i meg. Som blir litt sjalu når jeg snakker med andre gutter, og som alltid får meg til å smile. Det er en fin gutt det!

    SvarSlett
  10. han har det største hjertet. vil bare bo i det.

    (fineste innlegget)

    SvarSlett
  11. jeg kjenner han ikke, men du vet den følelsen du får før noe bra skjer? "And at that moment, for reasons you will never quite understand, you are overcome by the feeling, the premonition, that something in your life is about to change. You become light-headed and you can feel a throbbing in your blood, a beat, a rhythm, a drum." sånn. akkurat sånn. kort hår, bra kinnbein, oppriktige øyne, og vi skal på kino på mandag. skal vi kline i mørket? selvsagt.

    SvarSlett
  12. Eg skulle ønska eg var flinkare med guttar. Eg er så redd for dei

    SvarSlett
  13. dette innlegget <3 så vakkert

    SvarSlett
  14. Jeg kjenner en gutt som er redd for å leve, men ikke redd for å dø.
    En som bruker alle timene han fikk være her til å tenke på hvorfor han er her.
    En som ingen ser men som alltid er i veien.
    En som er fremmed for deg, men likevel nærmere enn du trodde var mulig.
    En du kunne blitt veldig glad i, men som ikke har kjærlighet til andre enn alle.
    For alle er verdifulle, også han, selv om han ikke ser det selv.
    En som bor innerst i sjelen min.
    Der det er trygt.

    Takk for et nydelig innlegg :]

    SvarSlett
  15. ååå, nå ble jeg glad og varm i magen! made my day, du er så flink med lister og slikt.
    gutten jeg liker ekstra godt har smale hofter og hårløst bryst og tjukke mørke krøller som lukter av leirbål og shampo. han har sterke men slanke hender og lukter så godt at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre. smilet hans sprer seg over hele ansiktet, og jeg kune gjort hva som helst for å få kysse ham. han er tjueen og jeg er fjorten. men jeg merker det ikke.

    SvarSlett
  16. Bileta var berre heilt fantasitske!

    SvarSlett
  17. bestefar er mannen i mitt liv. i går døydde bror hans og hjarta mitt blør og eg er redd for å reise heim og sjå sterke bestefar som grin og er lei seg.

    SvarSlett
  18. Hurra for alle guttene som gir oss sommerfugler i magen og fine drømmer, og gjør at vi glemmer hva vi skal si <3
    Det er så mange fine gutter i verden, men desverre er det ingen spesielle i livet mitt nå. Håper jeg også har en gutt til å holde rundt meg snart!

    SvarSlett
  19. jeg kjenner mange fine gutter som alltid får meg til å føle meg som verdens beste. gutter som egentlig er menn nå, men som alltid kommer til å være gutter, tror jeg. de er de beste.

    SvarSlett
  20. åh så fint innlegg!likere!
    jeg liker briten min. han er en lytter mer enn en snakker sier han selv, men sånn er det egentlig ikke. han har litt sånn sjeggvekst for han vil ikke se ut som en tiåring. det kiler når vi trynsleikar. han er sterk og stor og passer på meg og følger meg til bussen. når han smiler kjennes det ut som vaniljesaus renner rett gjennom bystet og jeg blir varm og våt. han er så fin og like rar som meg. også er han snill. herregud han er jo rene englebarnet sammenlignet med meg. og vi kan ligge i senga i timesvis og bare se på hverandre mens han hviler hånda si på den rare hofta mi som stikker ut som jeg hater og han elsker. når han ler så er han en gutt, når han sier "ey?" for noe som han ikke forstår er han en tjueåring og når han kysser er han min. han har store overarmer, brunt hår og de bruneste øynene du finner på denne øya. jeg liker han.

    SvarSlett
  21. Jeg liker jo aller best kjæresten min. Som henter meg på jobb hvis dagen har vært litt for lang, komponerer musikk på et lite keyboard i sofaen mens jeg ser på Gilmore girls, forstår med én gang hva jeg plutselig ler av når vi er ute og går (en rar hund), har verdens tryggeste hender og ligner litt på Neil Young, 24.

    SvarSlett
  22. WAUW! Those pics! :|
    LOVE IT
    unfortunately i dont speak any swedish. although i love that language, it sounds like a fairytale language.
    anyways, i would love to use some for my blog
    @ http://theshinyplanetproject.blogspot.com/p/b.html
    maybe? :)

    SvarSlett
  23. nevøen min som er 7 og danser med de tynne armene og beina sine nesten hele tiden til musikk som bare han kan høre mens han synger med toneløst...
    en kamerat fra folkehøgskolen som får meg til å le så mye at jeg får vondt i ansiktet...

    SvarSlett
  24. jeg er så glad i gutten jeg ser hver dag. det fine håret hans og de røde kinnene. at han aldri bruker genser, men bare t-skjorter. han har også fine armer. sterke, men snille. selv om vi ikke prater sammen lenger, sender han meg små blikk som får sommerfuglene i mangen til å sirkulere som gale. han gjør meg lykkelig og trist på en gang. jeg er så glad han finnes, jeg vet ikke om jeg hadde likt livet om jeg ikke fikk stirre litt på han hver dag.

    SvarSlett
  25. gutter og menn er fine<3 elsker dette innlegget!
    er heldig og har så mange fine ulike hannkjønn i livet mitt<3
    en som har vært bestevennen min i mange år og vet hva som er favoritt-pokemonen min og hva som muntrer meg opp,
    en far som jeg har mine dype tanker fra, en bror som er den eneste jeg vil gå på kino med for å se filmer som er ordentlig bra, og mange venner jeg kan snakke med alt som ikke betyr noe med, men som er like viktig likevel; som problemer man har, top model og hva man skal ha til middag den dagen.

    Også har jeg selvsagt en gutt som betyr så alt for mye for meg, en gutt jeg skal dele leilighet med, og som har så mye fine småting for seg, som å gråte av glede av små søte ting som kattunger, og som skjærer ut hjerter av eple når jeg har en dårlig dag, og som alltid synger og danser (dog aldri bra!) og bli flau når han bruker briller og som alltid sier "ehhh..." når han blir usikker og som aldri krever mer enn et smil før han lysner til og blir den lykkeligste i verden.

    Menn er helt klart noe på min top 5 liste av alt i verden, så det er kjempefint med et innlegg som oppmuntrer til å hylle de<3 de blir glemt noen ganger!

    SvarSlett