Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 24. november 2011

no one can stare at the wall as good as you, my baby doll.


sorte dager. sorte følelser. sort blikk. spiser tre knekkebrød med tunfisk. har ikke annen mat i leiligheten. synker hen i sofaen. blir. blir sittende. puster. svakt. sitter til magen gnager igjen. og jeg. jeg orker ikke hente fler knekkebrød ut av skapet. vil stille sulten med vann. flasken står en meter unna. tom. orker ikke fylle den. hodet gjør vondt. jeg er matt. jeg er tung. og kroppen min. hjertet mitt. de verker. jeg verker. etter ting som ikke er her. våt luft. vind. varm mat. hud. søvn. men jeg reiser meg ikke. jeg sitter. stille. musklene stivner. hodepinen blir verre. lysende skjerm. flakkende filmer jeg ikke greier følge med på. jeg kjenner en trang, selv om jeg ikke har drukket noe. en time etter den dukker opp kommer jeg meg til badet. det er tomt for toalettpapir. bruker en våtserviett. den siste som er igjen. tenker at jeg må på butikken. må kjøpe inn mer. men butikken er ute. og jeg er inne. og alt. alt står i ro. alt er stille. jeg drikker vann fra vasken før jeg krøller meg sammen igjen. er utmattet, men lukker ikke øynene. tør ikke sovne. å sovne betyr å møte neste dag. så jeg stirrer. på skjermen. trykker meg hit og dit uten å registrere noe av det. lytter til historier uten å forstå dem. ser mennesker bevege seg og kommunisere med hverandre. og jeg vet at neste gang jeg kommer meg til badet, neste gang jeg må, kommer jeg til å bruke et håndkle. tanken svir, men jeg orker ikke gråte.


~ 

oh, what a noble, distinguished collection
of fine little friends you have made
hitting the tables without you again
"no, we'll wait, no, we promise we'll wait"
well, june makes these excellent sowing machines
out of common, industrial waste
she spends a few months at a time on the couch
but she's safe, she wears shades, she wears shades

oh, but no one can stare at the wall
as good as you, my baby doll
and you're aces for playing along
you're almost human, after all
and you're learning that just 'cause they
call themselves friends doesn't mean they'll call

they made the comment in jest
but you've got the needle
i guess that's the point of it all

maybe a week in the tropics would help
to remind you how nice life can be
we propped you right up in a chair
on a deck with a beautiful view of the sea
but a couple of weeks later we came back
and you and the chair were nowhere to be seen
you had magically moved to the closet
eyes fixed to the place where the dryer had been

oh, but no one can stare at the wall
as good as you, my baby doll
and you're aces for coming along
you're almost human,after all
why on earth would i keep you propped up in here
when you so love the fall?

patterns layed out on the bed
with dozens of colours of thread
but you've got the needle
i guess that's the point in the end

but it's better to waste your day
watching the scenery change at a comatose rate
than to put yourself in it and turn into
one of those cigarette ads that you hate
but while you were sleeping, some men came around
said they had some dementions to take
i'm not sure what they were talking about
but they sure made a mess of your face

but, still, no one can stare at the wall
as good as you, my baby doll
and you're aces for playing along
you're almost human, even now
and just 'cause they call themselves experts
it doesn't mean sweet fuck all

they've got the permanent press
and homes with establed address
and they've got excitement
and life by the fistfull
but you've got the needle
i guess that's the point of it all

7 kommentarer:

  1. Hadde eg budd i Oslo så kunne eg ha handla for deg.

    Fine Amanda Palmer. Fine Kjersti. <3 Håpar nokon kan handle for deg, eller at du klarer å gå på butikken. Håpar at det er litt mindre mørkt når du står opp i morgon. Håpar du kan sjå for deg at det snør, sjølv om det kanskje ikkje gjer det, at du kan prøve å lukte snøen slik som Lorelai når ho er saman med Luke og drar han med seg ut midt på natta fordi ho luktar snøen, og så står dei i gata i lag og ventar på dei fyrste snøfnugga som kjem ned frå himmelen, individuelle, særeigne, nydelege snøkrystallar som om det sit ein gammal konge på ei trone der oppe og lagar små smykke som han sender ned til jorda.

    SvarSlett
  2. mynte valkyrje poirot: takk. en gave før jeg krøller meg sammen i sengen og våger å møte søvnen. det er ordene dine. en gave. jeg skulle ønske du var her. det er ingen som kan handle for meg så sent. desverre. men hjerter.

    SvarSlett
  3. Kjersti. Vad jag känner igen mig i dina ord. Har du inte någon som kan hjälpa dig att handla? Någon vänlig själ som du kan skicka ett sms till? Jag tänker på dig, så himla mycket. Men jag vet att inga ord hjälper. Stor kram till dig. <3

    SvarSlett
  4. Hva sier man til dette? Det er jo ikke råd du vil ha, du vet jo hvordan du henter deg knekkebrød eller fyller en flaske med vann. Det er ikke den bruksanvisningen du trenger. Hva kan man si? Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal være så vanskelig for deg?
    Jeg aner ikke hva det skulle vært annet enn at jeg heier på deg og føler med deg og skulle ønske jeg kunne hjelpe til.

    SvarSlett
  5. rebecca: kjære deg. jeg har mange vennlige sjeler i livet mitt. men det er sjelden jeg vil ringe og få noen til å handle for meg klokken ett om natten. det har jeg ikke helt hjerte til. men om jeg ikke kommer meg ut i dag heller skal jeg ringe noen. og det er kanskje sant at ingen ord forandrer situasjonen min - men ordene dine hjelper. mer enn du aner.

    nina: jeg vet ikke helt hva man sier. jeg skriver om slikt for å åpne opp og vise frem og fjerne tabu rundt psykisk sykdom, ikke for å få hjelp - og det er ikke de som leser sitt ansvar å finne noe vettugt nå si som kan hjelpe. virkelig. men det at du heier på meg, og ønsker, det gir varme, og er noe jeg kan holde meg fast i. tusen takk.

    SvarSlett