Det oppstod en feil i denne gadgeten

lørdag 10. desember 2011

adventskalender, dag ti: klode.

først en ørliten beskjed. jeg lå i sengen i nesten hele går, med hele verden på skuldrene. så da ble det ingen kalender. jeg har dårlig samvittighet, men jeg tror bare jeg, og dere og, får akseptere at det kan komme til å bli noen hull, noen luker som forsvinner, eller gjemmer seg under senga. jeg håper det er ok. kjenner jeg dere rett er det det. dere var så fine sist jeg måtte avlyse dagens luke. takk for det. så, til dagens ord.

klode. nesten ingen bruker dette ordet mer. jeg bruker det ikke selv, tør ikke si det høyt en gang, for det er så sårt. det bærer så mye i seg. jeg hørte det første gang da jeg var ganske liten, det stod helt alene, klode, uten noen jord foran seg, det var runde, tunge bokstaver helt alene, og de var blå, og brune, og grå, og de gjorde vondt. klode. klode. klode. en historie, tror jeg, en bok, kanskje jeg streifet over den i barnehagen, eller kanskje det var en sang. jeg klarer ikke huske det. men jeg vet at selv da gjorde ordet meg trist. slikt et stort, ensomt, sorgfullt ord. klode. jeg forstår det ikke. hva det betyr for meg, hva det egentlig, helt egentlig, er laget for å beskrive. men vakkert, er det. og jeg gjemmer det ofte under puten om kvelden. jeg trøster det, og lar det trøste meg.

8 kommentarer:

  1. At det vert nokre tomme luker er naturleg og sjølvsagt heilt okay. Du er viktigare enn ein adventskalender (sjølv om kalenderen er veldig, veldig fin).

    Klode for meg er Erik Bye og Vår Herres Klinkekule:
    Jeg drømte at vår Herre var en pode med reven brok og skrubbsår på hver legg
    Jeg så ham klinke kule med vår klode i muntre sprett mot universets vegg
    Han klinket, han var glad og det var sommer, og solen tente lyn i farget glass
    Og tusen kloder rislet fra han lommer, for i vår Herres lommer er det plass.

    Og klodene fikk danse, sveve, trille til glede for hans hjerte og hans syn
    Så ble han distrahert, og glemte spillet. En sommerfugl strøk vingen mot hans bryn!
    Å for en dag å fange sommerfugler! Det vakreste av alt han hadde skapt
    På marken lå Vårherres klinkekuler og følte seg alene og fortapt.

    Omsider kom han trett, som alle poder når det er kveld og leken har vært sen
    Han lå på kne og samlet sine kloder. Da så han at han hadde mistet en
    Den lille blå! Den minste av dem alle! Han lette under gress og sten og hekk
    Og den som var så blank i solefallet! Men mørket kom, og kulen den var vekk.

    Det var vår egen Jord som var blitt borte, og marken lå der nattekald og våt
    Og Gud gikk hjem og hutret i sin skjorte. Men jeg kan ikke minnes om han gråt
    Og vi som av den lille jord en båren og tror at intet teller uten den
    Får drømme at Han leter mer i morgen og håpe at Han finner oss igjen.

    SvarSlett
  2. åh, eg tenkte på akkurat det samme som Mynte Valkyrje Poirot: "Jeg så ham klinke kuler med vår klode" ein av dei mest skjøre og vakraste setningane som fins!

    (mykje kjærleik til deg frå vestlandet)

    SvarSlett
  3. Kommentaren min er egentlig akkurat som mynte sin. Men ikke nå lenger (men det var de to tingene jeg ville si: det går bra og Erik Bye.)

    Klode er et rundere og våtere ord enn jorden. Jeg ser mer for meg skyene og havene, og mindre dyrene og menneskene og fjellene. Klode er nok litt stort og skremmende, men samtidig føles det fruktbart og fylt med håp. Kloden vår, liksom, det er serious business. Fantastisk ord. Det er så fint å bli minnet på dem.

    SvarSlett
  4. Klode er ganske sårt, ja.. Kloden vår er skjør og vi er slemme mot den. Vakkert ord, da.

    SvarSlett
  5. Ja, Erik Bye! Det er noe koselig ved ordet klode.

    SvarSlett
  6. du kan jo skrive flere luker når du har en bra dag, og lagre dem til de dagene kommer. så slipper man å skrive hver dag.

    SvarSlett
  7. wow. helt enig!
    har hørt et dikt som har noe med "jeg tror jeg har havnet på feil klode" å gjøre. jeg liker det.

    SvarSlett
  8. Emma: Det diktet du tenkjer på heiter "Jeg ser" og er skrive av Sigbjørn Obstfelder. :)

    SvarSlett