Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 2. desember 2011

adventskalender, dag to: snute.

bildet er linket

snute er et av mine beste ord. sier jeg det høyt kjennes det ut som om jeg dytter det mykt fremover i munnen og ut mellom leppene, som om bokstavene står på rad og rekke og bare venter på å komme ut i luften så de kan henge der, eller sveve mot de som hører på. ordet er, for meg, perfekt. en nydelig sammensetning av bokstaver. en annen grunn til at jeg er så glad i dette ordet, er betydningen, og det som dukker opp i hodet mitt når jeg leser, sier, eller skriver det: hunder. nå finnes det veldig mange dyr med snuter, men det er alltid hunder jeg tenker på, dyr som er laget av ren kjærlighet, ren glede. nesene deres er både våte og kalde, og tørre og varme, og snute kjennes som det eneste riktige ordet å bruke når en beskriver dem. som om objektet og ordet er laget for hverandre. og det er de jo, egentlig.

ps: aller først, jeg er lei for at innlegget kommer så sent på kvelden!  jeg er hjemmefra i et par dager nå, uten kamera, så hele den greia med å skrive ord på hånden og ta bilde må desverre vente til søndag. men kalenderinnlegg blir det hver dag frem til jul, sannsynligvis ved seks-syvtiden på kvelden.

11 kommentarer:

  1. åh, snute er fint! når eg høyrer det, så kjenner er pus sin snute snusa meg på nasen og varmen frå eit dyr på fanget

    SvarSlett
  2. Snute er et så søtt ord!
    Og du, jeg elsker kalenderen din <3

    SvarSlett
  3. jeg elsker julekalenderen din, så utrolig vakker

    SvarSlett
  4. Kjersti!
    Du er så utrolig flink til å skrive om alt og ingenting.
    Og det er faktisk ment som et kompliment. I det siste har jeg funnet ut at det eneste jeg egentlig har talent for å skrive om er politikk og mine egne problemer (i tillegg til noveller).
    Kalenderen din er topp!

    SvarSlett
  5. jeg fikk en klump i halsen av å lese dette og har bare lyst til å dra til mormor og beste for å kose med hunden deres selv om jeg ikke liker hunder en gang.

    SvarSlett
  6. åh, for en fin beskrivelse! snute er helt klart et av de beste orda. får meg til å tenke på den lille/store vovsen min som har helt lyserosa snute og oransje pels.

    SvarSlett
  7. Snute må verkeleg vere eit av dei beste orda som finst, det har så mykje i seg, fullt av assosiasjonar. Grunna allergiar har eg ikkje kunne vakse opp med dyr i eigen heim, men eg hadde ein hamster i nokre år, så snute for meg - sjølv om det i stor grad er eit hundeord - så ser eg for meg den litle hamsteren min som snusar ut i lufta og er så liten og søt og som det var mitt ansvar å passe på.

    SvarSlett
  8. Får samme assosiasjoner til snute som deg. Pluss kattesnuter! Ikke stress med hvilket bilde du skal ha til innleggene, jeg synes det er helt ok med et lånt bilde også. :)

    SvarSlett
  9. I går så vi filmen UP. Der er verdens søteste hund, sykt søt film også, du burde se den hvis du ikke har gjort det. http://images.wikia.com/pixar/images/3/35/Dug-up.jpg

    SvarSlett
  10. Det e verkeleg eit av dei mjukaste, varmaste, beste orda.

    SvarSlett
  11. Helt enig i at det er hunder som i størst grad har snuter. Jeg vet ikke hva f.eks. katter har, men de har i hvert fall ikke snuter. Ikke i min verden.


    PS: beste adventskalenderen! Gleder meg til hver luke.

    PPS: Låne-bilder er kjempefint det også.

    SvarSlett