Det oppstod en feil i denne gadgeten

mandag 12. desember 2011

you know, a heart can be broken - but it still keeps a-beating, just the same.

når en skal begynne på nye medisiner er det ganske lurt å være sikker på at hjertet er i orden og ikke vil komme i ubalanse av pillene. så forrige uke dro jeg til legen for å ta min aller første ekg (de som ikke vet hva en ekg er kan trykke her, det er ganske spennende, synes nå jeg i alle fall).

eg måtte kle av meg alle klærne unntatt trusen og skjørtet mitt, og ligge helt stille på ryggen, med mange små ledninger festet på kroppen. så sa maskinen bzzzt, og dyttet ut en lang, lyserosa papirremse. legen så på den og sa at jeg hadde en aldeles nydelig hjerterytme, og at alt var akkurat slik det aller helst skulle være. jeg ble så så så glad, tok med meg papirremsen hjem og hang den opp over sengen.

hvis noen lurer på hvorfor - her er to grunner.

en: jeg forsøker å fylle veggene på soverommet mitt med slikt som gir positive assosiasjoner. et bevis på at hjertet mitt klarer alle oppgavene sine uten å streve, til tross for at det er sønderknust, er en tanke som slår gnister, gløder, skinner.

to: jeg ble fullstendig bergtatt med en gang jeg fikk holde papiret med disse hakkete, bølgende strekene  på, i hendene. de er en tegning av noe som er inne i meg. de er språket hjertet mitt snakker, oversatt til skrift. de er et avtrykk av kjærlighetsmuskelen min. det er virkelig helt hinsides min fatteevne. og det er et lite - eller enormt, kanskje, egentlig - mirakel.

16 kommentarer:

  1. EKG er ein fabelaktig ting, og for ein nydeleg og symbolsk sak å ha over senga. <3 Yndlingsserien min er ER (Akutten), så det har vore mange EKG-ar og MRI-ar og CT-scans og det eine og det andre, men eg har aldri fått ein EKG sjølv. Skulle gjerne hatt ei slik rosa papirremse eg òg, men aller mest vil eg ha ein skan av hjernen min, eller kanskje nokre røntgenbilete av ein del av kroppen. Hadde eg hatt ein annan personlegdom, skulle eg veldig gjerne ha jobba innan helsevesenet, helst på sjukehuset. Eg har alltid likt sjukehus.

    SvarSlett
  2. Dette er det fineste jeg har sett og lest i hele dag. Takk <3

    SvarSlett
  3. Flinke hjartet ditt! Kroppen er ein vanvittig fascinerande ting, med so himla månge små, men utruleg viktige, delar. Eg syns lungene e særleg interessante. Og augene.

    SvarSlett
  4. Du er ganske fantastisk, jeg elsker sånn du skriver. Og jeg synes headeren din er den fineste i verden. Bloggen din er noe av det fineste jeg vet om(:

    SvarSlett
  5. særiøst. du er så jævla bra! jeg blir nesten litt paff hver gang du forteller om alle disse fine tingene! fyfan, du er bra!

    SvarSlett
  6. Slike ting skremmer meg like mye som de fascinerer meg.

    SvarSlett
  7. Det var et veldig fin rosa hjerterytmeark! Og jeg skimtet litt Ronjategneserie under det også! For en bra vegg^^

    SvarSlett
  8. Utrolig fint skrevet, virkelig. Kroppen er så fascinerende.

    SvarSlett
  9. så utrolig flott! har tatt EKG jeg og, men det var bare kjempeskummelt og ekkelt og jeg fikk ikke vite noe som helst om resultatene desverre. (men jeg regner jo med at hjertet mitt var OK siden ingen sa noe)

    men ja. dette må være kanskje den fineste veggpryden jeg har sett. hurra for hjertet ditt!

    SvarSlett
  10. åå dette var helt utrolig nydelig. skulle ønske jeg tok vare på min papirremse når jeg tok ekg

    SvarSlett
  11. Så utrolig fint å ha den hengende over sengen :-) Og så er jeg glad for at hjerterytmen din var nydelig. Et nydelig hjerte må jo ha en matchende rytme.

    SvarSlett
  12. nyyydelig. Jeg oppdaget bloggen din i stad, da jeg søkte på "Tove Jansson". Jeg tenkte "hun liker Mummi, hun må være kul", og det viste det seg at du var. Tusen klemmer til deg, og god tur inn i det nye året.

    SvarSlett