Det oppstod en feil i denne gadgeten

torsdag 16. februar 2012

post-it.

jeg samler på huskelapper, slike jeg finner; på gata, i butikken, i søplekasser, plukker opp hvite, gule, grønne, rosa papirbiter, børster dem fri for snø og skitt, bretter dem pent sammen og putter dem i lomma.



egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg begynte med det. jeg tror det har med spor å gjøre. å holde fast, å få slikt som ellers bare ville smuldret opp til å vare. jeg undrer alltid på om lappene er bortkomne eller om noen har kastet dem fra seg. og så er det ganske spennende å få et innblikk i noe et annet menneske har villet huske, å studere håndskriften, forsøke å finne ut av hva som ligger bak. i år har jeg funnet massevis av nye gamle lapper, bare se her:



handlelister, uforståelige notater bare forfatteren vet sannheten om, og rare lapper som bare får meg til å smile. bra ting å samle på, synes nå jeg. slutter forhåpentligvis aldri med det. så, om noen av dere finner eller skriver huskelapper dere ikke vil ha/trenger, send dem gjerne hitover. de vil få lykkelige liv på kjøkkenskap og i skattekister. jeg lover.

27 kommentarer:

  1. Åh, so nydeleg!

    Og eg har faktisk hatt planer om å begynde å skrive fine post-it-lappar med ord som får folk til å smile, sjølv om dei ikkje anar kven som har skrive det.

    SvarSlett
    Svar
    1. å, gjør det! kanskje du kan binde dem fast til trær i skogen også. litt som orienteringslapper, bare med fine ord i stedet.

      Slett
  2. Huskelapper tror jeg er noe av det mest private som finnes.

    SvarSlett
    Svar
    1. det finnes så mange private ting. huskelapper er i alle fall utrolig personlige.

      Slett
  3. Oooh, så morsomt! Det er jo kjempemorsomt å se hva som står på de ulie lappene, og tenke seg til hva notatene dreier seg om eller hva ingrediensene skal brukes til. Jeg lever på lapper - neste gang jeg er ferdig med en, skal jeg min santen sende den til deg. God torsdag!

    SvarSlett
  4. Ååh, ja, eg elskar slike lappar! Eg tar ikkje alltid vare på dei, though, men no skal eg gjere det og sende dei til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. å, takk! jeg trenger forresten telefonnummeret ditt på ny... bare send en melding der det står hei det er meg. den gamle telefonen døde og sånn. nå har jeg en ny en som er supersmart og kjempevanskelig å bruke.

      Slett
  5. Tør ikke sende lappene til deg, før du får ett eget rom ledig til lapper.. På jobben bruker jeg vel minst 30 om dagen. Så med mindre du vil ha en omlag 7000 lapper årlig, med uforståelige skriblerier og telefon numre. Tror det er best jeg lar være.
    Var forresten på en utenlandsreise her forleden. Så masse Post-it lapper i forskjellige fasonger og farger. Bla noe hjerteformete. Tenkte på deg da, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke kjøpte til deg. Es tut mir leid.

    R

    SvarSlett
    Svar
    1. hm. du kan jo kanskje velge ut noen få innimellom som har noe ekstra rart eller fint på seg, og sende dem. og jeg bruker jo ikke post-its selv da, jeg skriver ikke sånne huskelapper, jeg bare samler på sånne som andre har skrevet. skulle jeg lagd sånne selv ville hele leiligheten vært full... jeg ville blitt avhengig og det ville tatt helt overhånd. men å, veldig koselig og fint med tanker. takk.

      Slett
  6. utrolig fin samling<3 noen ganger henger jeg lapper på togvinduer. håper noen finner dem og blir glad.

    SvarSlett
    Svar
    1. så innmari fint gjort! det har jeg også lyst til å gjøre. jeg skriver med kritt på vegger, vanligvis. eller i rimen på bilruter.

      Slett
  7. herrejebus! jeg begynte å leke med de der fiskene dine, og først syns jeg det var gøy og hypnotiserende, så syns jeg det ble creepy at de der fiskene fulgte etter meg uansett hvor jeg gikk.

    haha.

    postit-hobbyen din likte jeg. det ser skikkelig kult og kunstnerisk ut. then again: jeg er lett å imponere.

    SvarSlett
    Svar
    1. fiskene mine har gjerne den effekten. det er ganske gøy, og ja, creepy. jeg vet ikke helt hvordan de funker... de bare er sånn.

      Slett
  8. Så inspirerende! Elsker glemte historier som må pusles sammen igjen, og at man uansett aldri vil kunne forstå dem helt.

    SvarSlett
  9. nå ble jeg veldig, veldig glad.

    SvarSlett
  10. åh, for ein fin ting å samla på! slik ein liten detalj frå kvardagen til nokon ukjente!

    SvarSlett
  11. Så fint! Det er en meget fin ting å samle på, synes jeg. Selv samler jeg på terninger og sitater...
    Noen av de sitatene skriver jeg på post-it lapper, og fester i bøker på biblioteket eller i bokhandler... Jeg liker å skrive hemmeligheter og sitater og fine ting og legge det i bøker. Jeg håper det gjør noen glad en dag.

    SvarSlett
  12. synes at det ser veldig fint ut jeg. også er det litt morsomt å prøve å finne ut av hva folk skulle den dagen, eller hva ting betyr!

    SvarSlett
  13. dette her var fryktelig sjarmerende og veldig vakkert. åh, nå fikk jeg også sikkelig lyst til å samle. det ser også veldig fint og kunstaktig ut.

    SvarSlett
  14. haha oh my god, i love this!!! it's a really adorable collection you've got there

    SvarSlett
  15. Så fin samling! Selv har jeg funnet post-it lapper og fundert på hva budskapet betyr, men jeg har aldri "turt" å ta de med meg. I beste fall har jeg tatt et bilde. Nå skal jeg huske på å plukke de opp og sende de til deg! ^^

    SvarSlett
  16. Å, da hadde du sikkert blitt glad for å finne post-itene mine! (om jeg ikke tok dem ned)

    Min elskede kom fra Kina for å besøke meg i Oslo, i et døgn. Han ankom oslo s uten sim kort i mobilen,og uten mitt nye mobilnummer. Jeg ble så stresset da jeg skjønte dette at jeg hang opp post-its på alle telefonkioskene på oslo s der det stod "MAURICIO - ring ******** -Hilsen Ena"

    Etter at jeg hadde hengt dem opp så gikk jeg mot skyvedørene som leder ut til flytogets perrong og før jeg hadde rukket å komme ut på den andre siden så så jeg han komme mot meg. Det var veldig praktisk og flott, men jeg ble nesten litt skuffa for at post-itsene ikke ble brukt,hehe..

    SvarSlett