Det oppstod en feil i denne gadgeten

tirsdag 27. mars 2012

tre dikt jeg puster, knuger, er.

me sigler ikkje same havet

me sigler ikkje same havet,
endå det ser so ut.
grovt timber og jarn på dekk,
sand og sement i romet,
djupt ligg eg, seint sig eg,
stampar i broddsjø,
uler i skodde.
du sigler i ein papirbåt,
og draumen ber det blå seglet,
so linn er vinden, so var er bylgja.

av olav h. hauge


besvergelse

gi meg ditt hjerte, men gi meg det nå!
hvordan skal ellers dagene gå
og nettene glemme hverandre?
gi meg ditt hjerte! jeg holder det fast.
hørte du ikke hvor lengselen brast?
nå er du blitt som andre.

gi meg ditt hjerte! det hører meg til.
alt hva du eier av drøm og av ild
tenn det og la det brenne!
gi meg ditt hjerte! jeg kaster det bort.
så er det over, og så er det gjort.
så har du lært meg å kjenne.

av inger hagerup


hur kan jag säga...

hur kan jag säga om din röst är vacker.
jag vet ju bara, att den genomtränger mig
och kommer mig att darra som ett löv
och trasar sönder mig och spränger mig.

vad vet jag om din hud och dina lemmar.
det bara skakar mig att de är dina,
så att för mig fnins ingen sömn och vila,
tills de är mina.

av karin boye

6 kommentarer:

  1. Dei gav mykje gjenlyd i hjartet og sjelen, så mykje at det gjer vondt.
    Kjærleik til deg.

    SvarSlett
  2. Følger bloggen din hver dag.

    <3

    SvarSlett
  3. Så fine. Likte aller best det siste.
    <3

    SvarSlett
  4. Velig fine dikt. og du hadde satt veldig fine bilder til!b

    SvarSlett