Det oppstod en feil i denne gadgeten

fredag 27. april 2012

om regntøy og smerteminner.


i går tok jeg på meg den nye regnjakka. den er i samme rødfarge som håret mitt, med sølvglidelås og sølvknapper. glidelås igjen, knapper kneppet, alle unntatt én, den øverste. jeg presset den igjen med høyre hånd - uten å holde noe mellom knappen og brystet mitt, uten å dempe presset med noe som helst, og...

...ble kastet tilbake til tiden da jeg gikk med regntøy i gummi som gnisset og var klamt og rart og luktet som bursdagsfeiring (ballonger) og leketøyskur (sand). da jeg fikk hjelp med yttertøy og utesko. da jeg måtte ut i regnet enten jeg ville eller ikke (vanligvis ville jeg, jeg likte lukten av det, og smaken av sølevann, jeg likte hvor enkel sanden var å forme når den var våt). 

det var følelsen jeg fikk, smerten jeg kjente, da det sa knepp, som utløste det. hard og myk, like over hjertet. jeg hadde ikke kjent den på årevis, ikke siden det var mamma og pappa og andre voksne som kneppet knappene mine - uten å holde noe mellom knappen og brystet mitt, uten å dempe presset med noe som helst. det var akkurat den samme følelsen. den samme smerten.

jeg kjente på den, en stund, før jeg trakk meg vekk og grep etter den. etter minnet. så pakket jeg det inn igjen, tettere og tryggere og litt mer tilgjengelig, og gikk ut i regnet.

10 kommentarer:

  1. No såg eg for meg både din og min barndom på same tid og kan høyre kneppelyden og plaskinga av regnet og støvlar i sølepyttar og kjenner våt sand på hendene. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. bra. det var det jeg ville. slippe andre inn.

      Slett
  2. nå kom plutselig alle barnehage-minnene tilbake. jeg hadde alltid rødt regntøy og nektet å gå i regnvotter som alle andre, fordi jeg ville gjøre alt med hendene.

    SvarSlett
    Svar
    1. fine barnehageminner. jeg tror mitt regntøy var blått.

      Slett
  3. det er så utrolig vakkert når slikt skjer. vondt, selvfølgelig, men vakkert helt innerst, føler jeg.

    SvarSlett
  4. Etter at mamma i en alder av 50 fikk seg en boblejakke med trykknapper trykker alltid jeg og brødrene mine igjen knappene hennes kjempehardt, som en slags "hevn" for at hun gjorde det så hardt når vi var små. Så ler vi litt.

    SvarSlett
    Svar
    1. oiii så morsomt og rart og fint, og nå ble jeg glad for at det ikke bare er jeg som husker denne knappesmerten.

      Slett
  5. Når eg jobbar i barnehagen passar eg på å halde noke mellom.

    Men eg hugsar den kjensla, og når ein tenkjer tilbake på det er det verkeleg ei rar blanding av smerte og kjærleik og finurlegheit.

    SvarSlett
  6. Navigare sport AS ble etablert i 1962 av Henry Bjordal, og siden den gang levert kvalitets klær til norske forbrukere. Vi produserer varemerkene Navigare og Karsten og Petra. Dette er norske varemerker, som er designet og utviklet i Bergen. Selskapet har hovedkontor i Bergen, samt forhandlere over hele landet. Det er en uheldig konsekvens av våre sivilisasjoner historie som Regntøy er sjelden gitt rasjonell vurdering av såkalte " babyer ", fanget av sin beryktede historie .

    SvarSlett