fredag 13. april 2012

prosjekt ordvegg.











jeg bygger så mye av den jeg er og livet jeg lever på, og med, ord.

jeg trenger dem. og det er ikke lenger nok å ha dem under huden og i minnet. jeg vil omgi meg med dem. la dem omslutte meg og pakke meg inn. så jeg har tatt ned alle bilder fra veggene i stuen og begynt å klistre opp ord i stedet. på bildene over kan dere se noen av dem. sitater, boksider og utdrag, sangtekster... alle slags ord som jeg synes er vakre, viktige, rare, får plass(hvis noen lurer på hvem som har skrevet hva, bare spør.)

det er betryggende å ha begynt på et slikt prosjekt. å ha noe å holde på med, og kunne ta det gradvis. litt som et puslespill der en legger et par brikker i uken, eller et vanvittig langvarig sjakkspill. en dag er kanskje stueveggene helt fulle. 

finnes det en sammensetning av ord som du synes burde henge på en av veggene mine? noter dem i en kommentar, send meg en mail, eller skriv dem på et kort og send det i posten! jeg vil forferdelig gjerne oppdage nye ord.

49 kommentarer:

  1. Me måtte vært sommerfugler om me sko ha følt oss friare

    SvarSlett
    Svar
    1. de ordene gjorde vondt. vet ikke hvorfor. men veldig fine.

      Slett
  2. Fantastisk!

    They gave me a medal for dreaming of you.

    Den trur eg at eg har herfrå, forresten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. mm, leonard cohen - jeg har ordene skrevet på en av bokhyllene mine.

      blir nok en del cohen på veggene.

      Slett
    2. Cohen er jo kick ass!

      There is a crack in everything, that is how the light gets in <3

      Slett
  3. Cellar door. Se filmen Donnie Darko for forklaring!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har sett donnie darko mange ganger, første gang da jeg var femten. så forklaring trenger jeg nok ikke. men jo. ja. de får nok plass på veggen.

      Slett
  4. Den nederste er spesielt bra og viktig. Hvem har skrevet den, hvis du ikke har skrevet den selv, da? :)

    SvarSlett
  5. Forresten: "Wear your butterflies with pride". De ordene synes jeg er så fine. Har jeg dem fra bloggen din?

    SvarSlett
    Svar
    1. "wear your butterflies with pride" er det fullt mulig du har herfra, jeg skrev et innlegg med den tittelen for lenge siden. og jeg har det fra tori amos, som skrev introduksjonen i "death: the high cost of living", som er en liten tegneserie fra sandman serien.

      "you're gonna carry that weight" har jeg fra cowboy bebop serien, en helt fantastisk bra anime. det står nederst i rulleteksten i den siste episoden, som er veldig, veldig sterk. MEN, de som har laget serien har, såvidt jeg vet, hentet ordene fra the beatles.

      Slett
  6. Eg skreiv nettopp ein kjærleikserklering til språk og ord på bloggen min, hehe. så denne kjærleiken her, den skjønner eg så utroleg godt! Eg hadde ein slik vegg, frå gulv til tak forrige plass eg budde. eg vart alltid varm om hjarta av å ligga i senga rett før eg sko sova, å lesa på små snuttar av sollys:)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja. ord er viktige. i seg selv, og det de betyr.

      Slett
  7. We're all unlucky in love sometimes. When I am, I go jogging. The body loses water when you jog, so you have none left for tears.

    Fra hong kong express. Story of my life. Nå også, selv om jeg er full, trist og ikke har jogget på en uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. fine ord. du kan jogge neste uke. jeg er edru og trist. alltid plass til å være trist, hva? men ofte plass til glede óg. lag pannekaker. det hjelper litt. forandrer kanskje ikke situasjonen, men det er en distraksjon.

      Slett
    2. Huff, jeg tror det der er den tristeste kommentaren fra meg i internett-historien. Ser for meg et rom, mørkt bortsett fra to stearinlys, der jeg sitter med en stasjonær pc fra åttitallet som lyser blått mot ansiktet mitt. Der sitter jeg tårevåt og skriver om hvor mislykket jeg føler meg, før jeg trykker på "Shut down" og kollapser under skrivebordet. Dagen etter skulle jeg våkne med rødvinsflekkete skjørt og sminke dradd mot ørene, og vanvittig stiv i ryggen.

      Det var heldigvis ikke helt sånn. Og langt fra så dramatisk som det kan virke her. Heldigvis bare full-dramatisk, med Internett altfor lett tilgjengelig og et litt såret hjerte og et altfor forvirret hode.

      Pannekaker må opp på menyen for uka. Definitivt.

      Slett
  8. for en ære at du tok den jeg sendte til deg først!
    så utrolig mye fint, jeg elsker ord.

    SvarSlett
    Svar
    1. nydelig nydelig nydelig sitat, og jeg er så glad i e. e. cummings. så den fortjente litt god plass. og, det fra peter pan skal definitivt med!

      Slett
  9. "[...] han var en av disse mennene som burde piskes med skorpioner og tvinges til å betale klekkelig for det" Hahaha! beste setningen noensinne!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, ikke sant? vet du hva det verste er? jeg ANER ikke hvor den boksiden er fra, jeg fant den på gata, og jeg er desperat etter å lese boken for den virker helt fantastisk herlig å lese. jeg mener, "til helvete!" sa david høyt og følte seg grundigere snytt enn vanlig. ----- grundigere snytt ENN VANLIG, det er bare så fantastisk.

      Slett
    2. Æsj. Så dumt at du ikke vet navnet på boka. Får det deg til å føle deg litt grundigere snytt enn vanlig, kanskje? Eller like mye som vanlig?
      Også stakkars Denny som er utenfor av GALE grunner. Nei, det er noe helt annet å være utenfor av rigtige grunner.

      Slett
    3. ja, det er kjempedumt. jeg tror jeg må forsøke å få fatt i en litteraturekspert eller noe slikt noe. det får meg til å føle meg omtrent vanlig snytt.

      Slett
    4. Herlig! Jeg ble veldig nysgjerrig og måtte google, og det er jeg ganske god til. Er temmelig sikker på at boksida er fra Narrenes skip (Ship of Fools) av Katherine Anne Porter. De har den på Deichmanske, og det er til og med laget en film:

      http://www.imdb.com/title/tt0059712/

      God søndag!

      Slett
    5. å herregud, takk! jeg er en dyktig googler selv, men jeg har lett høyt og lavt på alle slags måter og ikke funnet noe som helst. jeg HÅPER det er riktig! igjen, TAKK!

      Slett
    6. Det håper jeg også! Det finnes få ting som er så irriterende som å google i alle krinkler og kroker uten resultat... Trikset mitt når jeg skal finne bøker er ofte Google Books. Er det riktig gamle bøker, ligger de ofte ute i sin helhet. Nyere bøker har ofte forhåndsvisning av utvalgte sider. Og om ikke du får se noe av det skjønnlitterære verket, er det ofte noen som har skrevet OM det. Denne gangen googlet jeg de tre navnene David, Denny og Freytag (heldigvis for Freytag), og fikk opp et treff i Google Books, i ei bok om verkene til KA Porter.

      Jeg lyktes ikke i å finne endelige bevis på at dette er riktig bok, men hvis ikke er det iallfall noen som har latt seg inspirere den ene eller den andre veien...!

      Gleder meg til å lese den selv. Elsker språket i sånne gamle, norske oversettelser! :)

      Slett
    7. jeg har googlet navnene en million ganger, med setningsutdrag og... alt mulig. men google books har jeg aldri hørt om. jeg skal huske det til neste gang. takk for tipset. jeg er rimelig sikker på at det er riktig bok - freytag er ikke et bestemt vanlig navn.

      Slett
    8. Så rart at du ikke fikk treff, jeg googlet jo vanlig. Kanskje boka bare nylig er lagt til hos Google Books? Du kan uansett også søke direkte der. Håper boka svarer til forventningene! Som sagt må jeg nok lese den selv etter hvert også...

      Jeg liker bloggen din. :)

      Slett
  10. you know that place between sleep and awake; that place where you can still remember dreaming?
    that's where i will always love you.
    that's where i will be waiting.
    -peter pan

    SvarSlett
  11. ble glad av å finne susanne sundfør der. dette er et vakkert prosjekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. susanne sundfør er fin altså.

      Slett
  12. Eg må besøke deg i sommar ein gong.

    SvarSlett
    Svar
    1. klart du må. jeg venter på deg! vi kan lage kanelpannekaker.

      Slett
  13. fint prosjekt!
    du er så flink.

    Jeg har også noe slikt, jeg har laget en trestamme i papir som henger på veggen, og på bladene er det sitater og ord jeg liker.

    Å vedsiden av speilet på badet har jeg skrevet "du er vakker". Det er synes jeg nesten du også skal henge på veggen, for det er du!

    SvarSlett
    Svar
    1. vet du, jeg fikk massevis av "du veit ikkje kor vakker du er" klistremerker i posten for et års tid siden, og nylig fikk jeg enda fler. så jeg har klistret det opp på speilet og forsøker å tro det hver morgen. det er vanskelig.

      tusen takk.

      og bra at mange andre har sånne småprosjekter fulle av glede.

      Slett
    2. åh så fine klistermerker! hvor kan man få tak i slike tro?

      ps. du er faktisk så vakker

      Slett
  14. Så utruleg bra prosjekt! Og så glad eg er for at du delte desse bitane.
    Everything will be allright in the end. If it's not allright, it's not the end.

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg kommer til å dele fler etter hvert, helt sikkert!

      og jeg liker det sitatet der, det er helt nydelig. men jeg synes det er så vanskelig å tro på det.

      Slett
  15. Heilt utruleg herleg. <3

    "Books are adventure, they contain murder and mayhem and passion. They love anyone who opens them."
    - Inkheart

    "There are some friends you will have for the rest of your life. You're welded together by love, trust, respect, or loss."
    - Peter's Friends

    SvarSlett
    Svar
    1. PETER'S FRIENDS! jeg har aldri møtt noen andre enn pappa (han viste meg den) som har sett peter's friends!

      Slett
    2. (Det var kinda du som tipsa meg om han. :P)

      Slett
    3. ... du husker jeg nevnte hvor dårlig hukommelse jeg har når det gjelder sånne ting? :p høhø. glad du så den.

      Slett
  16. Åh. så uendelig fint. Jeg skal tenke på deg neste gang jeg finner noen ord som tar pusten fra meg.

    SvarSlett
  17. “Recognize that the very molecules that make up your body, the atoms that construct the molecules, are traceable to the crucibles that were once the centers of high mass stars that exploded their chemically rich guts into the galaxy, enriching pristine gas clouds with the chemistry of life. So that we are all connected to each other biologically, to the earth chemically and to the rest of the universe atomically. That’s kinda cool! That makes me smile and I actually feel quite large at the end of that. It’s not that we are better than the universe, we are part of the universe. We are in the universe and the universe is in us.”
    ― Neil deGrasse Tyson

    SvarSlett
  18. "And if you think I'm corny
    Then it will not make me sorry
    It's your right to laugh at me
    And in turn, that's my opportunity
    To feel brave

    Because ridicule is no shame
    Oh it's just a way to eclipse hate
    It's just a way to put my back straight
    Oh it's just a way to remain sane"

    Og så, especially for you (og for meg selv også, for den saks skyld):

    So, take it to the stage in a multicoloured jacket
    Take it jackpot, crackpot, strutting like a peacock
    nail varnish, Arkansas, shimmy-shammy feather boa
    Crackpot haircut dye your hair in glowing red and blue

    SvarSlett
    Svar
    1. å! FINT! elsker det med håret, tusen takk! hvilken hårfarge er det du har, da? rød eller blå?

      Slett
    2. jeg vet! verdens fineste sang. jeg er også rød, bare litt mindre knæsj enn deg!

      Slett
  19. "When I was a girl..." Hvem har skrevet det? Vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. jonathan safran foer! det er hentet fra boken "extremely loud and incredibly close".

      Slett