Det oppstod en feil i denne gadgeten

mandag 9. april 2012

veronica franco.

when we too are armed and trained, we can convince men that we have hands, feet and a heart like yours; and although we may be delicate and soft, some men who are delicate are also strong; and others, coarse and harsh, are cowards. women have not yet realized this, for if they should decide to do so, they would be able to fight you until death; and to prove that i speak the truth, amongst so many women, i will be the first to act, setting an example for them to follow.

denne barske skjønnheten vandret rundt i verden på femtenhundretallet. hun var en såkalt "intellektuell kurtisane", som vil si at hun hadde en ganske annen status enn kvinner som vandret gatelangs og holdt til på bordeller. hun var velutdannet, spilte flere instrumenter, og skrev både brev og dikt. hun gikk fra velstående til fattig og livet hennes endte tidlig, men hun satte spor etter seg. det gjør meg glad.

du kan lese mer om veronica franco her (engelsk), og om du trykker her kan du kjøpe skriveriene hennes i bokform.

finnes det noen som ikke finnes mer, som du beundrer? fortell. jeg vil høre/lese.

3 kommentarer:

  1. Om det regnes som lenge siden vet jeg ikke, for hun ble født på begynnelsen av nittenhundretallet. Jeg beundrer den meksikanske Frida Kahlo. Hun ble utsatt for en trafikkulykke da hun var atten som preget henne for resten av livet. Hun ble kunstner og malte smerten sin. Hun var gift med kunstneren Diego Rivera, som hun skilte seg fra og giftet seg med på nytt. Det er absolutt verdt å lese mer om henne og ta en titt på bildene hennes!

    SvarSlett
  2. For eit flott menneske!
    Eg har alltid beundra Agatha Christie. Eg veit ikkje like mykje om henne no som eg gjorde då eg var yngre og var fullstendig oppslukt av bøkene hennar, men ho gav meg nesten-ektemannen min og ho skreiv seg gjennom alt det vonde og kom sigrande ut på den andre sida. Og så var den andre ektemannen hennar arkeolog, eit yrke som alltid har fascinert meg. Ho pla seie at det var det perfekte yrket for ein ektemann å ha fordi jo eldre ho vart, jo meir interessant syntest han at ho var.

    SvarSlett
  3. Blir så inni himmelens glad og varm rundt hjertet av å se det nye video-profilbildet(?) ditt. Jeg vil også klemme deg. Jeg sender en klem i lufta. *sendt*

    SvarSlett